Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

boomerang

Citaat van: callebaut op zaterdag 11 augustus 2012, 13:21:44


Hé hé hé !!! De Friese taal is geen dialect doch een officieel erkende rijkstaal. De Fryske taal is in universitêre stúdzje.




Juist ....een officieel erkende rijkstaal in Friesland en Sleeswijk - Holstein

Even voor de betweters:

(Uit de Wikipedia)

In Duitsland en Nederland wordt het Fries officieel erkend als een autochtone minderheidstaal. Als zodanig geniet de taal dan ook bescherming onder het Europees handvest voor regionale en minderheidstalen. Friese Taal en Letterkunde is in Friesland een keuzevak waarin examen kan worden gedaan op het havo en vwo. Verder zijn er studierichtingen Fries aan de Universiteit van Amsterdam, de Rijksuniversiteit Groningen, de Christian-Albrechts-Universität in Kiel en de Universität Flensburg. Bijvakken Fries worden door vele universiteiten in Europa aangeboden.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

bananacreek


callebaut

Citaat van: boomerang op zaterdag 11 augustus 2012, 13:33:00
Citaat van: callebaut op zaterdag 11 augustus 2012, 13:21:44


Hé hé hé !!! De Friese taal is geen dialect doch een officieel erkende rijkstaal. De Fryske taal is in universitêre stúdzje.




Juist ....een officieel erkende rijkstaal in Friesland en Sleeswijk - Holstein

Even voor de betweters:

(Uit de Wikipedia)

In Duitsland en Nederland wordt het Fries officieel erkend als een autochtone minderheidstaal. Als zodanig geniet de taal dan ook bescherming onder het Europees handvest voor regionale en minderheidstalen. Friese Taal en Letterkunde is in Friesland een keuzevak waarin examen kan worden gedaan op het havo en vwo. Verder zijn er studierichtingen Fries aan de Universiteit van Amsterdam, de Rijksuniversiteit Groningen, de Christian-Albrechts-Universität in Kiel en de Universität Flensburg. Bijvakken Fries worden door vele universiteiten in Europa aangeboden.


( uit dezelfde Wikipedia ) ook voor de betweters

Fries (Frysk, Fresk, Friisk, Frasch, Fräisk)
Gesproken in    Nederland (Friesland en het Groninger Westerkwartier) en Duitsland (Saterland en Noord-Friesland).
Sprekers    400 000
Rang    niet in de top 100
Taalfamilie    

Indo-Europees

    * Germaans
          o West-Germaans
                + Ingveoons (Anglo-Fries)
                      # Fries

Varianten    

    * Saterfries
    * Noord-Fries
    * Westerlauwers Fries

Officiële status
Officieel in    


Friesland en Sleeswijk-Holstein.

Taalorganisatie    NL: Fryske Akademy
Taalcodes
ISO 639-1    Westerlauwers Fries: fy
ISO 639-2    Westerlauwers Fries: fry
ISO 639-3    Westerlauwers Fries: fry
Noord-Fries: frr
Saterfries: stq

bananacreek

Vind het allemaal leuk wat ik hier lees want ik ben maar één keer door Friesland gekomen in de jaren '70 via de afsluitdijk.
Daar is nu waarschijnlijk een strenge grenscontrole?
Somaliers en Klootzakken moeten eerst 14 dagen in quarantine............. :weetikniet: :weetikniet: :weetikniet:








http://www.hethuisvanoranje.nl/11%20De%20Friese%20Nassau's/Indexfriesenassau's.html

U verlaat nu de Republic Friesland, BON VOYAGE:



Grenswisselkantoor............. :thumb: :thumb: :happy:
Hier wisselt u uw Friese Euros naar elke gewenste munteenheid............ :happy: :happy:


Ook een Fries


http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Friesland

bananacreek

Brown- Out vandaag tussen 08.45 en 17.00 uur

Nieuwe stalen palen in Pulantubig


Soms staan de palen op iemands grondgebied en dan beweerd de Noreco al een "right of way" te hebben gekregen in het verleden.
Nu zijn er problemen met een order betonnen palen uit China.......maar dit wordt ontkent door de management van Noreco.

Als er een voertuig wordt gekocht dan zijn er altijd twee prijzen.........eentje voor de administratie.. en de werkelijke rekening zoals aan de handelaar betaald welke veel lager is........ :lachen: :lachen:




bananacreek


bananacreek

SLECHT NIEUWS: DE FRIESE CENTRALE BANK GAAT EEN HULPPAKKET VAN 330 BILJOEN EUROS AANVRAGEN BIJ DE ECB........... :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:



Net een vallende dominostenen......Griekenland..Italie...Spanje...Portugal....Somalie....Friesland......... :jajaja: :jajaja:


bananacreek


bananacreek


bananacreek

De moeder van de Klootzak is in Hoorn geboren onder de naam Waterman.

Opa Waterman was een FRIES (was vroeger ook een visser op het Ijsselmeer uit Stavoren) heb ik onlangs vernomen en die liep altijd van Friesland (toen nog behorende bij Holland) naar Blerick in Limburg............ :thumb: :thumb: :happy: :happy:

Nu weet ik waarom ik zo graag loop............... :thumb: :thumb: :happy: :happy: :happy:



Toch geen familie van mij neem ik aan?............. :neeneenee: :neeneenee: :negatief: :negatief: :weetikniet: