Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

gosternokke

Citaat van: MadRed op zondag 31 juli 2011, 08:41:14
En vergeet niet dat INC zijn leden een vast deel van hun salaris laat betalen direct aan de kerk. Dit is geen verplichting trouwens maar de druk om het te doen ligt wel heel hoog. En dat gaat om 10% als ik het goed heb.


Weer zo een hardnekkig  misverstand dat je steeds weer ziet opduiken die 10 % regeling is van toepassing bij de mormonen,  zeker niet van toepassing bij INC   .    Iedereen doet in dat collectezakje wat hij of zij wil.  Zelf gezien in een armoedige  provincie in mindanao , dan hoor je toch dat het vooral muntgeld is wat er geofferd word.
Aan de andere kant ik was bij rijke filipinoos in Cebu en die man had een goed jaar achter de rug, en die ging rustig met een envelop met daarin 100K pesos ter kerke.     

O.B.Bommel

Citaat van: bananacreek op vrijdag 29 juli 2011, 13:49:50
Mooie kerk, maar ik ben niet zo aangetrokken door Iglesia Ni Cristo,  :neeneenee: :neeneenee:
Ach ze doen verder geen kwaad. Zo'n beetje de gereformeerden vrijgemaakt, methodisten en zo. Je hebt er geen last van.
Het bouwen van die kerken kost ze in ieder geval geen architect, ze zijn allemaal hetzelfde. Misschien zijn de bouwvakkers ook allemaal dezelfde.
En waarschijnlijk een van de weinige christelijke kerken die nog groeit, bij ons zit er inmiddels een supermarkt in de (voormalige) kerk.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

#2222
Citaat van: gosternokke op zondag 31 juli 2011, 10:05:01
Weer zo een hardnekkig  misverstand dat je steeds weer ziet opduiken die 10 % regeling is van toepassing bij de mormonen,  zeker niet van toepassing bij INC   .    Iedereen doet in dat collectezakje wat hij of zij wil.  Zelf gezien in een armoedige  provincie in mindanao , dan hoor je toch dat het vooral muntgeld is wat er geofferd word.
Aan de andere kant ik was bij rijke filipinoos in Cebu en die man had een goed jaar achter de rug, en die ging rustig met een envelop met daarin 100K pesos ter kerke.    
Het is een richtlijn, maar is ook niet meer controleerbaar. Ik meen me nog te herinneren dat tot begin 60-er jaren vorige eeuw de Belastingdienst inkomensgegevens verstrekte aan de protestantse kerk. Die zonden vervolgens een aanslag "kerkbelasting" naar hun gelovigen. In de praktijk is het inmiddels losgelaten heb ik begrepen.
Als ik nog eens in een katholieke kerk kom (alleen voor begrafenissen) en ik kijk in het mandje, dan ligt daar ook vrijwel alleen muntgeld. Daar kan de kerk niet meer op draaien denk ik. Een half jaar geleden is de kerk tegenover ons (modern ding, niet die van de supermarkt) ook al gesloten.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

MadRed

Citaat van: gosternokke op zondag 31 juli 2011, 10:05:01
Citaat van: MadRed op zondag 31 juli 2011, 08:41:14
En vergeet niet dat INC zijn leden een vast deel van hun salaris laat betalen direct aan de kerk. Dit is geen verplichting trouwens maar de druk om het te doen ligt wel heel hoog. En dat gaat om 10% als ik het goed heb.


Weer zo een hardnekkig  misverstand dat je steeds weer ziet opduiken die 10 % regeling is van toepassing bij de mormonen,  zeker niet van toepassing bij INC   .    Iedereen doet in dat collectezakje wat hij of zij wil.  Zelf gezien in een armoedige  provincie in mindanao , dan hoor je toch dat het vooral muntgeld is wat er geofferd word.
Aan de andere kant ik was bij rijke filipinoos in Cebu en die man had een goed jaar achter de rug, en die ging rustig met een envelop met daarin 100K pesos ter kerke.     

Tja ik hoor het van mensen die zelf bij die kerk zitten dus zo'n misverstand zal het niet zijn.
Zoals ik al zei is het geen harde regel maar is de druk door de "peers" nogal groot om het toch te doen.

Luke

Citaat van: MadRed op zondag 31 juli 2011, 10:45:34

Tja ik hoor het van mensen die zelf bij die kerk zitten dus zo'n misverstand zal het niet zijn.
Zoals ik al zei is het geen harde regel maar is de druk door de "peers" nogal groot om het toch te doen.

Zo had ik het toch ook begrepen van een lid waar ik nog met samengewerkt heb.
Het is een vorm van "sociale zekerheid"; gratis medische diensten en in geval je zonder werk valt helpen ze een nieuwe job zoeken en heb je toch wat te eten., etc...

Kano

Bij de INC wordt je niet gedwongen om iets te geven, maar zij kennen vrijwillige bijdragen en die zijn wel verplicht. :jajaja:

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

bananacreek

Deze kerk bestond al toen ik hier kwam in 1979 maar is kort geleden geheel verbouwd
Dank voor de uitleg   :hoedjeaf: :hoedjeaf:

callebaut

Citaat van: bananacreek op zondag 31 juli 2011, 15:29:07
Deze kerk bestond al toen ik hier kwam in 1979 maar is kort geleden geheel verbouwd
Dank voor de uitleg   :hoedjeaf: :hoedjeaf:



Heeft iemand enig idee waarom de kerk bruin- lichtbruin en andere keren blauw - lichtblauw is geverfd ....?
Of is dit aan modeverschijnsel ......  :lachen:

bananacreek


balikbayan

Ik dacht het ook als eerste gedachte.

De kleur was niet op voorraad volgende keer kanariegeel