Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

boomerang

Citaat van: Luc op woensdag 16 februari 2011, 15:34:00
Citaat van: bananacreek op woensdag 16 februari 2011, 15:23:48
Schoon strand en niemand kan het bord waarschijnlijk lezen  :stomstomstom:




Er staat geschreven dat je geen afval in de zee mag gooien. Nu het afval ligt op het strand dus...  :jajaja:

Dank u, het is namelijk net als met de taal hier in de Filippijnen ik versta ze wel maar begrijp de woorden die ze zeggen meestal niet.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

bananacreek

Bij een Amerikaanse vriend van mij met doorlopend water van de muur en vis


Daar gaan we weer in Perdices straat



boomerang

Citaat van: bananacreek op donderdag 17 februari 2011, 12:00:58
Bij een Amerikaanse vriend van mij met doorlopend water van de muur en vis


Daar gaan we weer in Perdices straat




Die 'waterende' muur, is dat niet bij die ex-marine kapitein ?
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

bananacreek

#603
Laatste deel AIRPORT 2011



Ok, waar geet het om?

Allereerst even invoegen dat ik helemaal geen airport of vliegtuig/vliegveld expert ben  :neeneenee: :neeneenee:
Dus als ik fouten maak verneem ik dat van u wie de schoen past :jajaja:

Dumaguete airport heeft een vrij korte landingsbaan

Airport Characteristics
Lat/Long: 9.333714 N / 123.300472 E
Elevation: 15 feet (5 meters)
Location: Near Dumaguete, Philippines
Time Zone: UTC+8
Max Runway: 6136 x 118 feet (1870 x 36 meters)
Surface: ASPHALT



Afhankelijk van de wind en weersomstandigheden worden de landingen of vanuit de zeekant of vanuit de oostkant uitgevoerd.




Meeste  piloten van de luchtvaartmaatschappijen die Dumaguete aandoen hebben er minder trek in om vanuit de oostkant de landing te maken en de grootste vligtuigen die hier landen zijn de Airbus A-319, en de Boieng 737
Maar een C-130 kan hier ook landen omdat deze vliegtuigen een 5700 feet (1900 m) startbaan nodig hebben.

Ok, vorige week gedurende de regenachtige dagen waarbij het ook flink waaide en waarbij er vaak plotseling hevige rukwinden kunnen ontstaan op de hellingen van de bergen direct achter Dumaguete, moet een Cebu Pacific vliegtuig via de oostzijde een landing maken.
Op een gegeven moment toen het vliegtuig al iets voorbij de hoofdweg was bemerkte de piloot dat ze te hoog binnen kwamen.






Op mijn vraag of ze niet op de hoogtemeter vlogen werd alleen aan mij meegedeeld dat de piloot een beslissing nam en "doortrok" (ik weet het juiste woord hier niet voor) (doorstart??) en weer opsteeg om de landing opnieuw te proberen hetgeen dan ook lukte.

Volgens een aantal mensen was dit een zeer goede beslissing van de piloot omdat het vliegtuig anders misschien in de zeer terecht zou komen en dan zouden de passagiers dit misschien te horen krijgen:

Ding Dong.....Ladies en gentlemen, good morning, this is your captain speaking.... our approach to the Dumaguete city runway came in way to high and if we wont make it you will get some free scuba-diving lessons. In such case please use your oxygen masks as snorkels. Have a nice day :lachen:

Ik sprak met een passegier en reken maar dat er een redelijke paniek was maar zulks wordt altijd verzwegen door de maatschappijen zoals dit:

http://www.negroschronicle.com/?p=12382

De runway: twintig jaar geleden was er een plan om de landingsbaan te verlengen met een km of twee richting bergen en dan zou er een viaduct onder de snelweg komen

Om één of andere reden is dat van de baan geschrapt en heeft men de landingsbaan naar de zee verlengd












Maar dat is niet meer dan een meter of 100 dacht ik

BON VOYAGE





















Vergeef me als ik iets fout heb vermeld :atyourservice:

"Ladies and gentlemen, international flight KL 3455-B to Sneek is now taking off, please fasten your seatbelts and refrain from smoking. Kindly put your snorkels in reach"  :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:

Afhankelijk van de weersomstandigheden

bananacreek

@Boomerang:

Die 'waterende' muur, is dat niet bij die ex-marine kapitein ?

Juist sir, dat is bij mijn vriend DAVE de Amerikaan in Candauway

boomerang

Citaat van: bananacreek op donderdag 17 februari 2011, 13:10:57
@Boomerang:

Die 'waterende' muur, is dat niet bij die ex-marine kapitein ?

Juist sir, dat is bij mijn vriend DAVE de Amerikaan in Candauway

Clevere man welke hier geen advocaat meer nodig heeft daar hij qua kennis en ervaring wel 3x om een locale advocaat heen kan. Heeft bovendien de nodige succesvolle ervaring in de aandelenhandel begreep ik van hem.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

bananacreek

@Boomerang:Clevere man welke hier geen advocaat meer nodig heeft daar hij qua kennis en ervaring wel 3x om een locale advocaat heen kan.

Juist en hij verdedigd zichzelf op de rechtbank want volgens de Fil wet kan je je eigen hier zelf verdedigen in civiele zaken maar ook criminal cases...... :thumb: Maar dan moet je wel lef hebben hoor en hij is daar jaren mee bezig geweest.......... :thumb: :hoedjeaf: :hoedjeaf: :hoedjeaf: :hoedjeaf:



josv

2km is voor 'n landingsbaan niet echt lang. Hier op Davao is ie 4km. Daar ik zelf op 2km vanaf het puntje van de baan af woon ( in kaarsrechte lijn ) is het prachtig om te zien als ze laag ( 250 meter heb ik pas geleerd ) over komen. Ook "leer" je dan te zien hoe ze landen. Af en toe 'n beetje zwabberend en soms echt vanuit 'n vreemde hoek. En als de kopjes staan te trillen dan is het 'n 747-400 van PAL  :happy:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

opinie

Citaat van: bananacreek op donderdag 17 februari 2011, 13:08:39
Meeste  piloten van de luchtvaartmaatschappijen die Dumaguete aandoen hebben er minder trek in om vanuit de oostkant de landing te maken en de grootste vligtuigen die hier landen zijn de Airbus A-319, en de Boieng 737
Maar een C-130 kan hier ook landen omdat deze vliegtuigen een 5700 feet (1900 m) startbaan nodig hebben.

Ok, vorige week gedurende de regenachtige dagen waarbij het ook flink waaide en waarbij er vaak plotseling hevige rukwinden kunnen ontstaan op de hellingen van de bergen direct achter Dumaguete, moet een Cebu Pacific vliegtuig via de oostzijde een landing maken.
Op een gegeven moment toen het vliegtuig al iets voorbij de hoofdweg was bemerkte de piloot dat ze te hoog binnen kwamen.
Op mijn vraag of ze niet op de hoogtemeter vlogen werd alleen aan mij meegedeeld dat de piloot een beslissing nam en "doortrok" (ik weet het juiste woord hier niet voor) (doorstart??) en weer opsteeg om de landing opnieuw te proberen hetgeen dan ook lukte.

Een go-around is de term als ik me niet vergis. Go-around: men gaat even een extra rondje maken om terug in lijn met de baan te zijn.

Citaat van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Startbaan#Benodigde_lengte
Benodigde lengte

Voor de kleinere moderne verkeersvliegtuigen is een baan nodig van 6000 voet (1829 meter) en voor de grote toestellen zoals een Boeing 747, Boeing 757, Boeing 767 en de Airbus A310 tot Airbus 380 is een lengte gewenst van minimaal 8000 voet (2468 meter) op zeeniveau en iets langer voor hoger gelegen vliegvelden. Op zeeniveau is een baan van zo'n 10 000 voet (of boven de 3000 meter) geschikt om elk type vliegtuig te ontvangen
.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Rich

#609
Citaat van: bananacreek op donderdag 17 februari 2011, 13:08:39



Ok, vorige week gedurende de regenachtige dagen waarbij het ook flink waaide en waarbij er vaak plotseling hevige rukwinden kunnen ontstaan op de hellingen van de bergen direct achter Dumaguete, moet een Cebu Pacific vliegtuig via de oostzijde een landing maken.
Op een gegeven moment toen het vliegtuig al iets voorbij de hoofdweg was bemerkte de piloot dat ze te hoog binnen kwamen.


Op mijn vraag of ze niet op de hoogtemeter vlogen werd alleen aan mij meegedeeld dat de piloot een beslissing nam en "doortrok" (ik weet het juiste woord hier niet voor) (doorstart??) en weer opsteeg om de landing opnieuw te proberen hetgeen dan ook lukte.

Volgens een aantal mensen was dit een zeer goede beslissing van de piloot omdat het vliegtuig anders misschien in de zeer terecht zou komen en dan zouden de passagiers dit misschien te horen krijgen:


Creek, ik zal je niet vervelen met teveel luchtvaart theorie, maar hoop aan de hand van deze schetsen een duidelijk antwoord te geven op je vragen.
Luchtvaart is mijn hobby, eigenlijk meer een passie, en ik vond jouw vraag zeer interessant.

De piloot bemerkte dat hij te hoog vloog op het moment om de landing af te ronden en heeft wijselijk een doorstart gemaakt. Waarschijnlijk vloog hij niet op automatische piloot. Waarom niet?  Ten eerste reageert de automatische piloot trager dan bij een manuele bediening. En bij dergelijk weersomstandigheden willen piloten zelf snel kunnen reageren. Waarschijnlijk of misschien kreeg de piloot in de cockpit de melding " windshare" en dat is zeer gevaarlijk. Winsdshare zijn verticale valwinden en als een vliegtuig juist voor het afronden in zo'n windshare komt kan het toetsel naar beneden worden gesmakt.

Vliegen doet men altijd op de hoogtemeter, maar in dit geval was de glideslope niet goed en dat kan te maken hebben gehad met de wind ( verkeerd inschatten bv)
Zie de volgende afbeelding





Koersindicator

Op de schets zie je de glideslope en het vliegtuig rechts op de schets vliegt te hoog, en de piloot kan dat zien op twee manieren. Ze zien twee naalden  op een van de instrumenten die aangeeft of hij te hoog, te laag of in het midden vliegt, en die naald beweegt dus continu. De horizontale naald geeft het glijpad aan en de verticale naald geeft de koerslijn aan. Dat is één. Ten tweede ziet de piloot bij nadering van de landingsbaan de PAPI (Precision Approach Path Indicator) en dat zijn lichten naast de drempel van de landingsbaan. De PAPI is een rij van vier lichten links naast de drempel. Vliegt het toestel te hoog dan zijn al de lichten wit 3.5°. Vliegt hij te hoog dan is de rechtse lamp ROOD 3.2°. Wit-wit-rood-rood is perfect en 3°. Wit-rood-rood-rood dan vliegt hij te laag 2.8°. En rood-rood-rood-rood 2.5° dan vliegt hij te laag.(Soms omgekeerd)                                           


PAPI lichten

Dus de piloot ziet op verschillende manieren of de glideslope goed is. Zoniet dat beslist hij om een doorstart te maken, zeker in het geval van een korte landingsbaan.

                       






Jaja die piloten hebben het behoorlijk druk tijdens zo'n landing.

:hoedjeaf:
Rich de Nederbelg.