Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

bananacreek

ZUURKOOL  :happy2: :happy2: P168


Dit zijn spercibonen zo te zien? Waarom deze kleur??????




Kano

Willem, er zijn inderdaad gele sperciebonen. Die zie je in Duitsland wat meer dan in Nederland en worden daar vooral gebruik om er bonensalade van te maken.

Weet je misschien hoeveel die houten bank kost?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

bananacreek

Citaat van: Kano op zaterdag 12 februari 2011, 15:10:01
Willem, er zijn inderdaad gele sperciebonen. Die zie je in Duitsland wat meer dan in Nederland en worden daar vooral gebruik om er bonensalade van te maken.

Weet je misschien hoeveel die houten bank kost?

Dank voor de uitleg betreffende de bonen
De prijs van de houten bank ga ik morgenochtend navragen, u staat in het boek voor morgen :atyourservice:

Rich

Citaat van: bananacreek op zaterdag 12 februari 2011, 15:03:04


Dit zijn spercibonen zo te zien? Waarom deze kleur??????





Creek, dat zijn boterbonen.

                                             

Er zijn meer bonen dan sperziebonen. Ken jij de Chinese, Franse en pronkbonen? Smulweblid naus.marijke weet er alles van. Lees hoe je ze klaar maakt. En geniet van haar zomerse salade van boterboontjes.

Boterbonen

Augustus is de maand van de bonen. Hoewel we dan al snel aan de `gewone` groene sperzieboon denken, is er meer. Fijne Chinese boontjes, delicate Franse naaldboontjes, pronkbonen (waarvan ook de mooie bloemen eetbaar zijn!), stevige spekbonen, malse gele boterbonen, om er maar een paar te noemen. Boterbonen kwamen we deze week op de markt tegen en zijn heerlijk mild van smaak. Je kunt ze net als sperziebonen koken, roerbakken en stoven. Voor deze zomerse bonensalade kook je ze eerst in een laagje gezouten water in zo`n 4-5 minuten beetgaar. Spoel de bonen na het afgieten onder stromend water koud om het garen te stoppen en de lekkere beet te houden. Laat ze goed uitlekken in een vergiet terwijl je de vinaigrette bereidt.

Zomersalade van boterboontjes met verse kruidenvinaigrette, voor 4 personen:

500 g boterbonen, afgehaald
3 el olijfolie extra vierge
1 el witte wijnazijn
1/2 tl pittige mosterd
3 el fijngehakte verse kruiden, bijv. basilicum, bieslook, munt en peterselie

Kook de boontjes in weinig water met zout in 4-5 minuten beetgaar en giet ze af. Spoel ze meteen onder stromend water koud en laat ze goed uitlekken in een vergiet. Klop van de olijfolie, de witte wijnazijn en de mosterd een gladde vinaigrette. Voeg de kruiden met fijn zeezout en gemalen peper naar smaak toe. Schep de kruidenvinaigrette door de boontjes en marineer ze minimaal 1 uur op een koele plek in de vinaigrette; schep de boontjes af en toe om. Lekker met rosé gegrild varkensvlees.

Rich de Nederbelg.

bananacreek

Ok, dank voor het recept Rich :hoedjeaf:


Vanacht en morgen weer regen hier (nu ook om 23.00 uur)

Digos

#515
Hou je maar vast creek, ik kom net uit Davao en dat stond volledig onderwater en miste bijna men vlucht.
LIVE ONCE - LIVE IT

mitchph

Citaat van: Digos op zaterdag 12 februari 2011, 17:24:37
Hou je maar vast creek, ik kom net uit Davao en dat stond volledig onderwater en miste bijna men vlucht.


Staat alleen Davao onder water of ook Digos?

bananacreek

@Sir Kano:
De bank kost P3000  :atyourservice:
Niet al te duur dacht ik? Met varnish en woodstain en een paar mooie kussens is dat leuk dacht ik?



boldy

het leven is net een lul keihard en veel te kort

bananacreek