Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

bananacreek

Citaat van: Cosyns Guy op donderdag 30 oktober 2014, 20:38:28
Citaat van: bananacreek op donderdag 30 oktober 2014, 05:35:02
Alleen klimmen..........ongeveer 8 km
Kan ik met mijn Patrol niet doen,heeft geen middendifferentiel.Voor zover ik weet je Mitsu Jeep ook niet.Kan je makkelijk de transmissie in de soep meedraaien op verharde weg ( beton,asfalt)

Correct............

http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Car_Care/Notes_From_The_Road/Four_Wheel_Drive_Differing_Types.aspx

Maar toen ik die Jeep in cebu city kocht toch per ongeluk naar Dumaguete gereden in 4wheel drive setting.............maar geen schade ondervonden....

Ronny55

Citaat van: Cosyns Guy op donderdag 30 oktober 2014, 20:38:28
Citaat van: bananacreek op donderdag 30 oktober 2014, 05:35:02
Alleen klimmen..........ongeveer 8 km
Kan ik met mijn Patrol niet doen,heeft geen middendifferentiel.Voor zover ik weet je Mitsu Jeep ook niet.Kan je makkelijk de transmissie in de soep meedraaien op verharde weg ( beton,asfalt)

Weet niet exact wat jij met differencieel bedoeld , maar het differencieel moet ik handmatich inschakelen om gelijke tractie op allewielen te hebben. dat mag idd alleen op zeer modderig stukken en enkel rechtvooruitrijden. Maar de 4x4 mag gerust ingeschakeld blijven  .
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Pinocchio

Citaat van: Ronny55 op vrijdag 31 oktober 2014, 09:40:52
Weet niet exact wat jij met differencieel bedoeld , maar het differencieel moet ik handmatich inschakelen om gelijke tractie op allewielen te hebben

En ik dacht net dat je het differentieel moest uitschakelen als je naar 4x4 gaat.

bananacreek

Ik heb net met mijn monteur gesproken en hij zei dat het geen probleem zou zijn zolang de differential ratio voor en -achterwielen gelijk zijn en er geen difflock is...en een km of tien op de betonweg zou geen schade opleveren.....ik reed in 2003 van Cebu city naar Damaguete city 4x4......geen problemen mee gehad....

Bij mijn jeep draait altijd de voorste as en cross-joint en alleen heb ik er hubs opzitten die ik zelf inschakel als ik 4x4 wil rijden.....

Leuke onderwerp en ik ga daar morgenmiddag met een ander over hebben...want misschien zie ik de bomen niet meer door het bos....


bananacreek

Foto's kwijt vanwege probleem met een drive.................geen 4x4 maar een computer drive....



Ronny55

Differentieel: verdeling van vermogen over wielen

Het is niet hoeveel je hebt, het is hoeveel je ervan kunt gebruiken. Je auto kan nog zoveel vermogen hebben, als de pk's niet goed op het asfalt terechtkomen, heb je er veel minder aan. Het verdelen van de krachten over de linker en rechterwielen speelt daarin ook een grote rol. Verdeling van krachten: laten we het over differentiëlen hebben!
Differentieel verdeelt vermogen

Een differentieel verdeelt het vermogen over optimaal over de aangedreven linker- en rechterwielen. Een sperdifferentieel daarentegen blokkeert weer deels de krachten, wat in bepaalde situaties voordelen geeft ten opzichte van een normale (open) differentieel.

Hoorde de klok luiden maar zag de klepel niet. Op weg met sperdifferentieel ingeschakeld rijden kan falikant zijn. Dat is wat ik bij mij kan in of uitschakelen.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Pinocchio

De schoolbanken zijn lang vervlogen tijd voor mij maar zover ik mij kan herinneren kijg je toch wel serieuze problemen bij het nemen van een korte bocht in 4x4.

De beide wielen draaien dan immers aan dezelfde snelheid terwijl in de scherpe bocht het wiel aan de buitenkant van de bocht meer afstand aflegd dan het wiel aan de binnenkant met dikwijls een gebroken steekas als gevolg,

Landrover was daarvoor bekend.(berucht)

bananacreek

[yt=640,505]Vxy4n2bzcvo [/yt].

Sper differentieel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sperdifferentieel



Vind je natuurlijk niet op een oude militaire jeep


Cosyns Guy

Citaat van: Ronny55 op vrijdag 31 oktober 2014, 10:18:31
Differentieel: verdeling van vermogen over wielen

Het is niet hoeveel je hebt, het is hoeveel je ervan kunt gebruiken. Je auto kan nog zoveel vermogen hebben, als de pk's niet goed op het asfalt terechtkomen, heb je er veel minder aan. Het verdelen van de krachten over de linker en rechterwielen speelt daarin ook een grote rol. Verdeling van krachten: laten we het over differentiëlen hebben!
Differentieel verdeelt vermogen

Een differentieel verdeelt het vermogen over optimaal over de aangedreven linker- en rechterwielen. Een sperdifferentieel daarentegen blokkeert weer deels de krachten, wat in bepaalde situaties voordelen geeft ten opzichte van een normale (open) differentieel.

Hoorde de klok luiden maar zag de klepel niet. Op weg met sperdifferentieel ingeschakeld rijden kan falikant zijn. Dat is wat ik bij mij kan in of uitschakelen.
Een terreinwagen met heeft minimum 2 differentieelen,voor elke as 1.Het doel van een differentieel is enkel om het verschil in rotatie snelheid bij het nemen van een bocht op tevangen.Vb,linkerbocht,linkerwiel draait trager dan het rechter.Het differentieel zorgt er dus voor dat het buitenwiel in een bocht dus vlugger draait dan het binnenwiel waardoor beide wielen.Nu heb je geen differentieel tussen beide assen en is de 4X4 ingeschakeld is dat dus een starre verbinding.Op rechte en verharde baan maakt dat niet veel uit maar bij een bocht draaien de 4 wielen allemaal aan verschillende snelheden en dat veroorzaakt heel wat gewring en torsie in de aandrijftrein met mogelijks schade tot gevolg.In modderig terrein maakt dat allemaal niet veel uit omdat de snelheid er veel lager is en er altijd wel 1 of ander wiel wel eens doorslipt wat  de kans op torsie in de aandrijftrein ook al serieus verminderd.
Nu het differentieel is bij rechte weg zelfs werkloos doordat beide wielen aan de zelfde snelheid draaien.( de planetaire tandwielen staan stil,bedoel daarmee dat ze niet rond hun as draaien,draaien enkel bij bochten ).
Op de weg rijden met een sper is niet schadelijk zolang het rechtuit gaat,maar geen enkele weg is recht dus niet aangeraden.Nu hebben sommige terreinwagens ook een gelimiteerd sperdifferentieel;vb:25 % wat belet dat er een wiel doorslipt in bv modder.Dit systeem werkt geheel zelfstandig.

Cosyns Guy

Citaat van: Pinocchio op vrijdag 31 oktober 2014, 10:20:54
De schoolbanken zijn lang vervlogen tijd voor mij maar zover ik mij kan herinneren kijg je toch wel serieuze problemen bij het nemen van een korte bocht in 4x4.

De beide wielen draaien dan immers aan dezelfde snelheid terwijl in de scherpe bocht het wiel aan de buitenkant van de bocht meer afstand aflegd dan het wiel aan de binnenkant met dikwijls een gebroken steekas als gevolg,

Landrover was daarvoor bekend.(berucht)
Landrovers  hebben..hadden ook een differentieel,het probleem was dat de  steekassen veel te licht waren gebouwd voor de krachten die er op kwamen.Was een constructie fout.Toen ik in het leger was hadden we ook Landrovers maar Belgie zou Belgie niet zijn en men kocht de LR in 4X2 en dan volle bak in het terrein wat wel tot breuken moest lijden van de steekassen daar ze origineel gebouwd waren voor 4X4.
Hebben heel wat steekassen moeten vervangen door de kortzichtigheid van de toenmalige regering en het besparen op de aankoop van de LR.