Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

louis

Die suikerrietkappers durven wel eens de rand van zo,n perceel in brand te steken. Dit doen ze om het dood blad, onkruid , gras en al wat daar niet moet groeien in brand te steken, zodat ze beter  zicht hebben op het kappen. Zal ook wel doen om de insekten ,slangen en ratten te verjagen. De groene suikerriet stengel heeft daar blijkbaar niet zoveel last van.  Als kapper lijkt dit ook weer geen pretje in die as zooi te werken.

Ziet veel in die suikerriet gebieden dat branden.
De fabriek gebruikt zelf die uitgeperste stengel weer als brandstof. Zodat je  de rookpluim al kilometers ver kan zien.

bananacreek

Citaat van: louis op zondag 26 januari 2014, 14:55:09
Die suikerrietkappers durven wel eens de rand van zo,n perceel in brand te steken. Dit doen ze om het dood blad, onkruid , gras en al wat daar niet moet groeien in brand te steken, zodat ze beter  zicht hebben op het kappen. Zal ook wel doen om de insekten ,slangen en ratten te verjagen. De groene suikerriet stengel heeft daar blijkbaar niet zoveel last van.  Als kapper lijkt dit ook weer geen pretje in die as zooi te werken.

Ziet veel in die suikerriet gebieden dat branden.
De fabriek gebruikt zelf die uitgeperste stengel weer als brandstof. Zodat je  de rookpluim al kilometers ver kan zien.


Hier worden de hele velden na de oogst verbrand om het op te schonen...........


Budgie

Citaat van: bananacreek op zondag 26 januari 2014, 14:23:36
De "scheuten"



Na een week of twee (neem ik aan)



Valt me hier op de de scheuten na het planten netjes bedekt zijn met suikerriet-afval.....als kunstmest...of tegen de vorst?............. :weetikniet: :weetikniet: :weetikniet:

Nee Creek dat onderste veld is gewoon gekapt en men laat het afval liggen en dan lopen de planten weer uit en verrot het afval (blad en topeinden van het suikerriet) en dient als mest voor het nieuwe riet
Na een aantal oogsten word het minder en dan gaat men het vernieuwen dus afbranden omploegen compost van de fabriek erop en nieuwe plantenzetten.
De ene keer is het al na de 2e oogst maar soms ook na 4 of 5 keer.
Getting older beats the alternative -dying young

Budgie

Citaat van: louis op zondag 26 januari 2014, 14:55:09
Die suikerrietkappers durven wel eens de rand van zo,n perceel in brand te steken. Dit doen ze om het dood blad, onkruid , gras en al wat daar niet moet groeien in brand te steken, zodat ze beter  zicht hebben op het kappen. Zal ook wel doen om de insekten ,slangen en ratten te verjagen. De groene suikerriet stengel heeft daar blijkbaar niet zoveel last van.  Als kapper lijkt dit ook weer geen pretje in die as zooi te werken.

Ziet veel in die suikerriet gebieden dat branden.
De fabriek gebruikt zelf die uitgeperste stengel weer als brandstof. Zodat je  de rookpluim al kilometers ver kan zien.


Lois heb je zelf wel eens een rondleiding in zo`n fabriek gehad? Het riet word eerst gemalen dan word er water toegevoegt Weer door een molen en dan word vervolgens zoveel mogelijk water er uitgeperst waar dus de suiker in zit
Dit gaat dan door een centrifuge en het diksap word vervolgens ingedroogt Dit geeft die grote rook(stoom)wolken
Het gaat er ongeveer hetzelfde aan toe als hier in de vroegere suikerfabrieken Heb nog ergens een paar foto`s hiervan toen ik mijn neef zijn suikerfabriek bezocht waar hij aandeelhouder in is

En dat afval is zo nat nog dat brand echt niet Gaat op grote hopen en word weer terug gebracht naar de boeren of verkocht aan diegene die het transport kan betalen Mijn neef heeft zelf 2 vrachtwagens om het riet naar de fabriek te brengen en afval mee terug te nemen
Getting older beats the alternative -dying young

bananacreek

Citaat van: Budgie op zondag 26 januari 2014, 21:06:52
Citaat van: bananacreek op zondag 26 januari 2014, 14:23:36
De "scheuten"



Na een week of twee (neem ik aan)



Valt me hier op de de scheuten na het planten netjes bedekt zijn met suikerriet-afval.....als kunstmest...of tegen de vorst?............. :weetikniet: :weetikniet: :weetikniet:

Nee Creek dat onderste veld is gewoon gekapt en men laat het afval liggen en dan lopen de planten weer uit en verrot het afval (blad en topeinden van het suikerriet) en dient als mest voor het nieuwe riet
Na een aantal oogsten word het minder en dan gaat men het vernieuwen dus afbranden omploegen compost van de fabriek erop en nieuwe plantenzetten.
De ene keer is het al na de 2e oogst maar soms ook na 4 of 5 keer.

Ok, dank u, en nu begrijp ik het betreffende  het afbranden en ploegen......... :hoedjeaf: :hoedjeaf: :hoedjeaf:

bananacreek

Ok, de trip (totaal 8 uur rijden, waaronder 4 uur in de bergen)........en dat is niet zoals 4 uur op de snelweg razen tusen Haarlem en Brussel, maar met 12 km per uur in de bergen en dan voel je dat wel s'avonds......

Maar alleen 8 liter dieel gebruikt in de bergen en dat  kost P368, maar als ik deze gebruik dan kost dat 2000 pesos aan diesel (alleen in de berg-rit dan)....

Habal Habal pakjow kost 600 pesos heen en terug......... :negatief: :negatief:



Wie zit daar in?.....Eerste hulp bij ongelukken verpleegster (met psychiatrische opleiding)... :jajaja: :jajaja:


bananacreek


bananacreek

Wachten op de passagiers (zonder trailer want geen ruimte daar om te draaien zonder de trailer af te haken)



Wie daar inzit...........?
Een andere verpleegster...(met ies meer ervaring op het gebied van psychiatrie)....... :jajaja: :jajaja: :thumb: :happy:

Duurde me te lang voordat ze kwamen dus er naar toe geweest.....


Hoorde dat daar iemand dat iemand daar een mooi stuk land verkoopt met bamboo....mango trees en omheining van 1,7 hectares @ P2,8 million pesos (=P168 per vierkante meter, negotiable), electriciteit langs de barangay road welke direct naast het land ligt op een afstand van 60 meters van de Highway in Mayabon.... :thumb: :thumb:

De oom van mijn monteur in Amerika wil iets investeren en dacht eerst aan een waterfill-station, maar ik zei het zit er vol mee, maar een goed stukje land op de juiste plaat wordt alleen maar meer waard over de jaren (als je de inflation kunt uitrijden).

Dat zijn handige gasten die Filipijnen om in het buitenland te sparen en hun dollars of euros investeren in hun land van herkomst....

bananacreek

Ok, trailer opgehaald bij den bunker en  :benweg: :benweg: :benweg:

Wat zit er in zegt u daar op de achterste rij?............. verse lucht......... :jajaja: :jajaja:



bananacreek

Citaat van: bananacreek op maandag 27 januari 2014, 07:16:24
Gezicht tussen Dauwin en Zamboanguita..........(telefoto)



Ik zou nog altijd hier graag naar boven willen (Mt. Talinis)(dormant vulcano)...en ik begrijp niet waarom die twee plekken daar kaal zijn?



Boven..........