Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

louis

In Nederland ben je afhankelijk van de seisoenen. Je kan maar een oogst per jaar hebben . s,Winters lig toch alles stil (groei). Voorjaar zaaien of planten en in de zomer of najaar oogsten. En direkt daarop ploegen. En zo is de cirkel weer rond.

Wat mij wel opvalt dat men steeds met het zelfde terug komt, zoals hier steeds suikerriet. In Nederland kan je niet met zelfde terugkomen op het zelfde perceel grond. Voor aardappelen zit 3 of 4jaar tussen. Is zelfs wettelijk geregeld Er staan zelfs boetes op.

bananacreek

Citaat van: louis op vrijdag 24 januari 2014, 12:55:52
In Nederland ben je afhankelijk van de seisoenen. Je kan maar een oogst per jaar hebben . s,Winters lig toch alles stil (groei). Voorjaar zaaien of planten en in de zomer of najaar oogsten. En direkt daarop ploegen. En zo is de cirkel weer rond.

Wat mij wel opvalt dat men steeds met het zelfde terug komt, zoals hier steeds suikerriet. In Nederland kan je niet met zelfde terugkomen op het zelfde perceel grond. Voor aardappelen zit 3 of 4jaar tussen. Is zelfs wettelijk geregeld Er staan zelfs boetes op.

Op deze landen groeit suikerriet sedert honderden jaren?

Ik dacht drie keer per jaar harvest................maar minstens twee keer.... :jajaja: :weetikniet:


bananacreek

Citaat van: Amice op vrijdag 24 januari 2014, 12:48:10
Citaat van: bananacreek op vrijdag 24 januari 2014, 12:45:16
Deze landen worden niet met stront bestrooid..........OUT OF STOCK.....



Ze laten het blijkbaar ook nioet rusten zoals in  :nederlandsevlag:
Zaai en u zal oogsten, maar wat ze oogsten wordt dus minder en minder.

Ze zullen er wel een remedie voor hebben maar ik tast daar nogthans voor in het duister.  :weetikniet:

Ik ga het navragen........... :jajaja: :jajaja:

Cosyns Guy

Citaat van: Amice op vrijdag 24 januari 2014, 12:48:10
Citaat van: bananacreek op vrijdag 24 januari 2014, 12:45:16
Deze landen worden niet met stront bestrooid..........OUT OF STOCK.....



Ze laten het blijkbaar ook nioet rusten zoals in  :nederlandsevlag:
Zaai en u zal oogsten, maar wat ze oogsten wordt dus minder en minder.

Ze zullen er wel een remedie voor hebben maar ik tast daar nogthans voor in het duister.  :weetikniet:
Misschien is dit de reden: Sugar cane is one of the more interesting crops that one can plant. A sugar cane farmer must have a ton of patience; the crop can take as much as 2 years to grow before harvest time. In some places, it is only 6 months, but the average is 1 year. This is a mighty long time to wait for your investment to mature and to see any kind of return on it at all. The beauty of it is that you do not need to reseed your crop after harvesting it; the next crop grows from the roots of the predecessor if you know how to harvest sugar cane the proper way.

Wat ik gelezen heb is het een soort grassoort sugarcane,maar als ze het oogsten en de rest op het veld laten liggen en omploegen is dat toch ook een vorm van bemesten ?

Budgie

Citaat van: louis op vrijdag 24 januari 2014, 12:55:52
In Nederland ben je afhankelijk van de seisoenen. Je kan maar een oogst per jaar hebben . s,Winters lig toch alles stil (groei). Voorjaar zaaien of planten en in de zomer of najaar oogsten. En direkt daarop ploegen. En zo is de cirkel weer rond.

Wat mij wel opvalt dat men steeds met het zelfde terug komt, zoals hier steeds suikerriet. In Nederland kan je niet met zelfde terugkomen op het zelfde perceel grond. Voor aardappelen zit 3 of 4jaar tussen. Is zelfs wettelijk geregeld Er staan zelfs boetes op.

Het ligt aan het gewas ook in Nederland afhankelijk van welke ziektes. Aardappels eens in de 3 jaar wettelijk geregeld Gladiolen eens in de 7 jaar niet geregeld. Kool,in de Streek tussen Hoorn en Enkhuizen,jaren op het zelfde perceel tot je last krijgt van aaltjes Dan 2 jaar niet.
Weet je wat de scheldnaam voor de gebr De Boer is bij ons (Bloemkoolstruk) want ze komen van Grootebroek.
Wisselteelt is afhankelijk van het plantensoort en de tijd dat ziektes zonder de waardplant kunnen overleven.Als je te vroeg terugkomt heb je kans op een misoogst dus dat vermijd je Zeker als het plantgoed duur is.

Bij de suikerrietteelt op de Filipijnen gebruiken ze als mest alle afval ook die van de suikerrietfabriek die ze laten composteren Ze onttrekken dus in feite alleen de suiker aan het land en die komt van de assimilatie van de planten Alle mineralen en wat extra kalk van de fabricage komen dus in feite op het land terug. En suikerriet is niet erg ziektegevoelig en als plantgoed gebruikt met stukjes die men tijdens de oogst van de betere planten  afhakt en verzameld.
Getting older beats the alternative -dying young

bananacreek

Ik heb ze hier toch "sugar-cane samplings" zien planten na het ploegen (en rusten misschien?.. :weetikniet:), maar kan de juiste foto niet vinden en deze komen van Internet:






bananacreek


bananacreek


bananacreek


bananacreek

Morgen met de Jeep en aanhanger de bergen in om iemand af te leveren (oude vrouw)...Pickup in Mayabon...trailer ophalen bij de bunker en....... :benweg: :benweg:



Pagasa...goed weer verwacht .... :thumb: :thumb: :happy: :happy: :happy: