Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

bananacreek

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  8 december 2012, 17:41:53
Citaat van: bananacreek op zaterdag  8 december 2012, 14:52:44
Later kreeg ik de vraag waarom ik alles afdichtte en ik vertelde de man dat het water werd dwars door de window-shutters geblazen en op de beneden verdieping is dat geen probleem met tegels maar de bovenverdieping heft laminaatvloer en mag niet al teveel water hebben.............

De man vertelde mij (Amerikaan) dat je een raam of wat dan ook moet openlaten aan twee kanten van het huis om de wind door te laten want anders zou je kans hebben dat je huis omhoog gaat ( 6 ton of zoiets?)... :ikkeniebegrijp:

Maar toen dacht ik wat ik op Discovery en tv had gezien dat wanneer er in de USA een Hurrican nadert me alle winkels en huizen volledig afdicht met plywood en wat dan ook.........zo waarom hier niet met een typhoon?...... :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:

Men moet er wel rekening mee houden dat deze Plablo de eerste directe typhoon was na Sendiong met een direct hit op Dumaguete, want "Ruping" zoals we die hadden meegemaaktin 1991 of zoiets, was de staart van die typhoon die hoger over Negros streek............

We hebben hier dus maar zeeer weing ervaring met directe typhoons en ook de bomen zijn er hier niet zo sterk als in
gebieden waar veel mtyphoons komen.....
Wat die man misschien bedoelde is dat je moet zorgen dat het niet luchtdicht afgesloten moet worden in verband met de drukverschillen. Een hurricane kent een extreem lage druk, dus wordt je huis van binnen een luchtballon die anders niet meeveert, maar een raam openhouden is dat niet.
Daarom laten ze kieren open bij die plywood. Dus helemaal beschermen tegen water is lastig, toen bij een kennis van mij na een hurricane stond het water een halve meter hoog......op de eerste verdieping.

Ja juist correct nu weet ik weer waar het om ging de drukverschillen en "implosion-danger".....dank u voor de uitleg.. :hoedjeaf: :hoedjeaf: :hoedjeaf:

bananacreek

Ik zei geen doden in Dumaguete en omgeveing maar ik ben dan weer te snel geweest:
Volgens lokale krant twee doden en ik hoorde vanmiddag dat er tijdens de typhoon een man op zijn motor in Bacagay reed en werd onthoofd door een electriciteitskabel die over de weg hing....rot manier om naar de hemel te gaan..... :ripba8: :ripba8: :ripba8:

bananacreek

Toch glas schade in huis...de jonge Klootzak van de muur gevallen.......... :denk: :denk:
Dat brengt geluk of zoals gewoonlijk ongeluk voor den Klootzak?......... :weetikniet: :weetikniet:


bananacreek


bananacreek


bananacreek


bananacreek

Die werken echt wel flink door dat mag gezegd worden....... :thumb: :thumb:

.


bananacreek


bananacreek


bananacreek