Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

bananacreek

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag 11 augustus 2012, 09:59:41
Citaat van: Baliw-katok op zaterdag 11 augustus 2012, 09:09:06
Hebben de Friezen een  officieel geschreven taal  (zoals  bv de Waray-Waray dit hebben) of schrijft iedereen op zijn eigen manier het Friese dialect zoals met het uitspreekt (zoals wij Westvlamingen doen als we ons dialect willen schrijven) ?
Het is een officiele taal en als zodanig ook erkend, meer dus als een dialect. Daar zijn ze dan op de een of andere rare manier weer trots op en de plaatsnaambordjes zijn dan weer tweetalig. Tjonge wat een maffe discussies over die taal tussen Limlanders, Twenten en Friezen, te kinderachtig voor woorden. Misplaatst territoriumgevoel.

En dat die Duitsers ons wilden hebben was niets anders dan dat zij ons (behalve als lompe kaaskoppen) zagen als een gelijksoortig volk.

In dat kader is het misschien wel aardig om de volgende anekdote te melden. Wij schijnen altijd iets tegen Duitsers te moeten hebben uit historische oorzaak maar dat is ons eigen beeld. Mijn echtgenote sprak de gevleugelde woorden dat de Nederlanders als ze naar de buren kijken eigenlijk graag Belg willen zijn maar het zijn Duitsers en dan nog een stuk lomper. Die grote mond die we hun toedichten past ons ook.
Maar we gaan behoorlijk  :offtopic: , volgens mij in dit topic niet erg, we halen toch de 200000 wel.


Niets is hier  :offtopic: :offtopic:

Hoe eerder de 200000 hoe eerder ik kan springen.............. :happy: :happy:


bananacreek

Citaat van: Pjottr op zaterdag 11 augustus 2012, 06:17:51
Citaat van: boomerang op vrijdag 10 augustus 2012, 17:15:09
Citaat van: Pjottr op vrijdag 10 augustus 2012, 16:59:31
Nou wordt ik ineens heel erg emotioneel en gaat het toch weer kriebelen als ik dit hoor zie. Ik denk dat ik mijn wortels vergeten heb mee te nemen naar hier.

Lear fan juster dream fan moarn en libje hjoed. (Leer van gisteren droom van morgen en leef vandaag).
Dat  einiget mei in moaie sin
Tige tank
P

U bedoelen de TIGER TANK?........... :jajaja: :jajaja: :thumb:


bananacreek

Citaat van: bananacreek op zaterdag 11 augustus 2012, 14:02:29
Vind het allemaal leuk wat ik hier lees want ik ben maar één keer door Friesland gekomen in de jaren '70 via de afsluitdijk.
Daar is nu waarschijnlijk een strenge grenscontrole?
Somaliers en Klootzakken moeten eerst 14 dagen in quarantine............. :weetikniet: :weetikniet: :weetikniet:








http://www.hethuisvanoranje.nl/11%20De%20Friese%20Nassau's/Indexfriesenassau's.html

U verlaat nu de Republic Friesland, BON VOYAGE:



Grenswisselkantoor............. :thumb: :thumb: :happy:
Hier wisselt u uw Friese Euros naar elke gewenste munteenheid............ :happy: :happy:


Ook een Fries


http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Friesland



CitaatLaatste Fries-Hollandse oorlog
De nieuwe tijd begon voor Friesland met de laatste Fries-Hollandse oorlog (1515-1524). Het platteland had veel te lijden van de strijdende partijen en van profiterende roversbenden. De Zuiderzee werd onveilig gemaakt door de beroemde Friese zeerover Grutte Pier (Grote Pier). Aan het einde van de oorlog, in 1524, kwam Friesland onder het gezag van Karel V, die de eerste stadhouders aanstelde en de Heerlijkheid Friesland oprichtte, die toegevoegd werd aan de Habsburgse Nederlanden.



http://www.isgeschiedenis.nl/citaat/west_friese_oorlogen/

huisman45

Dus een kolonie,
geen wonder dat we koloniaal doen tegen ze,
in het rijtje surinamers etc
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

O.B.Bommel

En de Friezen onder ons hebben hun uitlaatklep weer gehad, een heimweewinkel is er niks bij. Nog andere bevolkingsgroepen die even wat kwijt willen?
Van het Nederlandse gedoe ben ik wel aardig op de hoogte, bestaan er in Belgie ook van die toestanden tussen West-Vlamingen en Limburgers?
Van die Walen weet ik het wel.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Cosyns Guy

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag 11 augustus 2012, 16:49:01
En de Friezen onder ons hebben hun uitlaatklep weer gehad, een heimweewinkel is er niks bij. Nog andere bevolkingsgroepen die even wat kwijt willen?
Van het Nederlandse gedoe ben ik wel aardig op de hoogte, bestaan er in Belgie ook van die toestanden tussen West-Vlamingen en Limburgers?
Van die Walen weet ik het wel.
Tussen West Vlamingen en Limburgers weet ik niet maar wel van die van over het water en de rest van vlaanderen

Rich

Citaat van: Cosyns Guy op zaterdag 11 augustus 2012, 16:54:44
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag 11 augustus 2012, 16:49:01
En de Friezen onder ons hebben hun uitlaatklep weer gehad, een heimweewinkel is er niks bij. Nog andere bevolkingsgroepen die even wat kwijt willen?
Van het Nederlandse gedoe ben ik wel aardig op de hoogte, bestaan er in Belgie ook van die toestanden tussen West-Vlamingen en Limburgers?
Van die Walen weet ik het wel.
Tussen West Vlamingen en Limburgers weet ik niet maar wel van die van over het water en de rest van vlaanderen


Hehe, jaja..."die van over het water".  Even een woordje uitleg  :jajaja:

In Antwerpen zegt men dat van diegenen die in oost Vlaanderen wonen, zoals ik bijvoorbeeld. Ik woon in Temse en maak het soms mee, dat als men vraagt waar ik woon en ik zeg Temse, meteen zo'n reactie van ahhhh ok gij zijt van over het water. Sommige Antwerpenaren zeggen dat nogal op een vernederende manier, zo van ohhhh tis een boerken.

Hier worden ( en hier niet alleen) de Antwerpenaren nogal als arrogant gezien omdat zij denken dat er maar één stad bestaat en dat is de hunne. Nou ja, ze doen maar  :lachen: Ik denk er anders over in ieder geval.

Je zou het gezegde " van over het water" een beetje kunnen vergelijken met het gezegde in Nederland " van over de Moerdijk"   Is dat juist ?
Rich de Nederbelg.

vvjoris

Citaat van: Rich op zaterdag 11 augustus 2012, 19:15:28
Citaat van: Cosyns Guy op zaterdag 11 augustus 2012, 16:54:44
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag 11 augustus 2012, 16:49:01
En de Friezen onder ons hebben hun uitlaatklep weer gehad, een heimweewinkel is er niks bij. Nog andere bevolkingsgroepen die even wat kwijt willen?
Van het Nederlandse gedoe ben ik wel aardig op de hoogte, bestaan er in Belgie ook van die toestanden tussen West-Vlamingen en Limburgers?
Van die Walen weet ik het wel.
Tussen West Vlamingen en Limburgers weet ik niet maar wel van die van over het water en de rest van vlaanderen


Hehe, jaja..."die van over het water".  Even een woordje uitleg  :jajaja:

In Antwerpen zegt men dat van diegenen die in oost Vlaanderen wonen, zoals ik bijvoorbeeld. Ik woon in Temse en maak het soms mee, dat als men vraagt waar ik woon en ik zeg Temse, meteen zo'n reactie van ahhhh ok gij zijt van over het water. Sommige Antwerpenaren zeggen dat nogal op een vernederende manier, zo van ohhhh tis een boerken.

Hier worden ( en hier niet alleen) de Antwerpenaren nogal als arrogant gezien omdat zij denken dat er maar één stad bestaat en dat is de hunne. Nou ja, ze doen maar  :lachen: Ik denk er anders over in ieder geval.

Je zou het gezegde " van over het water" een beetje kunnen vergelijken met het gezegde in Nederland " van over de Moerdijk"   Is dat juist ?

tamelijk ver  :offtopic: aan 't gaan,... Friesland, Vlaanderen, Limburg noch West-Vlaanderen bevinden zich in of dichtbij Negros ...

Superioriteitsgevoelens zijn met een korreltje, zoniet een kilootje zout te nemen, maar volgende gevoelens bestaan:

Vanuit het standpunt van Antwerpenaren:
Vlaanderen = Antwerpen, Antwerpen = 't Stad, de rest is 'parking'
Antwerpen is het middelpunt van de wereld
'over 't water' = buiten de beschaving

Vanuit het standpunt van niet-linburgers, en niet-West-Vlamingen
de grens tussen de beschaafde wereld, en ontwikkelingsgebied = de grens met Limburg en de grens met West-Vlaanderen
meer specifiek op voetbalgebied is dat
RSC Anderlecht = het paleis, Club Brugge = de boerderij
(dit hoeft niet mer een korrel zout genomen te worden, die van Club Brugge zijn inderdaad de boeren)
:lachen:

Ikzelf ben een Oost Vlaming die in Antwerpen gaan wonen is , en (wel weer met een korrel zout te nemen) dus zoals een Pinoy die in de USA of in Europa gaan studeren is. Na 52 jaar zijn mijn studies voltooid en kan ik naar huis, en mijn thuis is nu  :smiley-philippines:
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Cosyns Guy

Citaat van: vvjoris op zaterdag 11 augustus 2012, 21:30:55
Citaat van: Rich op zaterdag 11 augustus 2012, 19:15:28
Citaat van: Cosyns Guy op zaterdag 11 augustus 2012, 16:54:44
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag 11 augustus 2012, 16:49:01
En de Friezen onder ons hebben hun uitlaatklep weer gehad, een heimweewinkel is er niks bij. Nog andere bevolkingsgroepen die even wat kwijt willen?
Van het Nederlandse gedoe ben ik wel aardig op de hoogte, bestaan er in Belgie ook van die toestanden tussen West-Vlamingen en Limburgers?
Van die Walen weet ik het wel.
Tussen West Vlamingen en Limburgers weet ik niet maar wel van die van over het water en de rest van vlaanderen


Hehe, jaja..."die van over het water".  Even een woordje uitleg  :jajaja:

In Antwerpen zegt men dat van diegenen die in oost Vlaanderen wonen, zoals ik bijvoorbeeld. Ik woon in Temse en maak het soms mee, dat als men vraagt waar ik woon en ik zeg Temse, meteen zo'n reactie van ahhhh ok gij zijt van over het water. Sommige Antwerpenaren zeggen dat nogal op een vernederende manier, zo van ohhhh tis een boerken.

Hier worden ( en hier niet alleen) de Antwerpenaren nogal als arrogant gezien omdat zij denken dat er maar één stad bestaat en dat is de hunne. Nou ja, ze doen maar  :lachen: Ik denk er anders over in ieder geval.

Je zou het gezegde " van over het water" een beetje kunnen vergelijken met het gezegde in Nederland " van over de Moerdijk"   Is dat juist ?

tamelijk ver  :offtopic: aan 't gaan,... Friesland, Vlaanderen, Limburg noch West-Vlaanderen bevinden zich in of dichtbij Negros ...

Superioriteitsgevoelens zijn met een korreltje, zoniet een kilootje zout te nemen, maar volgende gevoelens bestaan:

Vanuit het standpunt van Antwerpenaren:
Vlaanderen = Antwerpen, Antwerpen = 't Stad, de rest is 'parking'
Antwerpen is het middelpunt van de wereld
'over 't water' = buiten de beschaving

Vanuit het standpunt van niet-linburgers, en niet-West-Vlamingen
de grens tussen de beschaafde wereld, en ontwikkelingsgebied = de grens met Limburg en de grens met West-Vlaanderen
meer specifiek op voetbalgebied is dat
RSC Anderlecht = het paleis, Club Brugge = de boerderij
(dit hoeft niet mer een korrel zout genomen te worden, die van Club Brugge zijn inderdaad de boeren)
:lachen:

Ikzelf ben een Oost Vlaming die in Antwerpen gaan wonen is , en (wel weer met een korrel zout te nemen) dus zoals een Pinoy die in de USA of in Europa gaan studeren is. Na 52 jaar zijn mijn studies voltooid en kan ik naar huis, en mijn thuis is nu  :smiley-philippines:

Ach,waar maakt het uit waar men woont,Antwerpen,Friesland,Negros of de maan ,als men maar gelukkig is en zich goed voelt daar met je vrouw,vriendin of vriend   :jajaja: :jajaja:

Budgie

#7059
 :offtopic:

Wil toch even ingaan op het Fries Is inderdaad een aparte taal en een apart volk Kan dus de reaktie van Huisman best begrijpen
Ik ben zelf een Westfries en bij ons zeggen ze, ze hadden een hek op de Afsluitdijk moeten zetten
En de reden is dat Friezen een heel sterk eigen gevoel hebben en weinig rekening houden met niet Friezen Ze hebben buiten Friesland overal verenigingen om de eigen taal en gebruiken in stand te houden en intregeren dus net als sommige buitenlanders slecht  Je ziet het hier op het forum ook Vaak niet even de moeite nemen om als ze hun taal gebruiken er even een vertaling bij te zetten.
Het is dus net als in Belgie met de Vlamingen en de Walen ze doen niet de moeite om elkander te verstaan. 
Heb dat in het verleden zelf meegemaakt toen ik daar tijdelijk werkte op hun verzoek Als het hun uitkwam deden ze gewoon of ze geen Nederlands konden En van collega`s die daar na een fusie werkte terwijl toen het gebied voor het grootste gedeelte uit nederlands talig bestond, ze gewoon Fries met elkander bleven praten waar hun nederlandse collega`s bij zaten. Moet zeggen dat de groep Friezen in Noord-Wales zich wel aanpassen Heb dat daar door mijn hobby ondervonden. Schakelen direct over naar Engels in een pub.
Getting older beats the alternative -dying young