Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

bananacreek

Tijdens een maansverduistering moet je screeuwen en inderdaad dat deed ik tegen een cellphone en gooide hem zelfs tegen de muur.... :ripba8: :ripba8: :ripba8:

Citaat  -het maken van kabaal bij een maansverduistering

     Caesarius van Arles vertelt in Sermo LII, 3 over dwaze lieden die menen dat ze de maan, die zogenaamd aan het werk is, te hulp moeten schieten. Caesarius stelt, in de beste rationele traditie, dat de maan door een natuurlijke oorzaak verduisterd wordt en kleur krijgt door de gloed van de ondergaande zon. De "stulti homines" denken daarentegen dat er een conflict van bezweringen (carmina) tegen de hemel in het spel is, dat ze met trompetgeschal of gerinkel van klokjes kunnen overwinnen, gelovend dat ze de maan van dienst kunnen zijn met heiligschennende kreten, "volgens een ijdele overtuiging der heidenen". Terwijl een redelijk mens hier de onderworpenheid van de hemellichamen aan Gods orde in ziet, legt de dwaas een stupide onderdanigheid aan den dag en beledigt God. In het sermoen uit de Vita Eligii wordt het iedere Christen eveneens verboden om te schreeuwen tijdens een maansverduistering, omdat het door God gewild is dat de maan op bepaalde tijdstippen verduisterd wordt (ontleend aan Caesarius). Men mag ook niet bevreesd zijn bij nieuwe maan om een werk aan te vatten, opnieuw omdat dit behoort tot Gods natuurlijke ordening. Men mag niet geloven dat de mens daardoor dement (lunatiek) wordt gemaakt, zoals dommeriken menen die denken dat ze door demonen vanuit de maan worden aangevallen. Niemand mag de zon of de maan "heersers" noemen of bij hen zweren, daar het schepselen van God zijn en ze ten dienste van de menselijke behoeften staan, te weten de tijdsindeling en de afbakening van dag en nacht. Uit het laatste blijkt dat de zon en de maan door sommigen als goden aanzien werden. In de Indiculus superstitionum lezen we dat men bij een maaneclips "vince luna" (maan overwin) roept: ook hier gelooft men in een strijd tussen de maan en sommige boze krachten. Paragraaf 30 van de Indiculus superstitionum spreekt over "het geloof dat vrouwen de maan commanderen (commendet, sic) en volgens de heidenen de harten van mensen kunnen uitrukken". Harmening wijst erop dat "corda tollere" ook vertaald kan worden als "van het verstand beroven". Hij verwijst naar de preek uit de Vita Eligii die vermeldt dat er mensen zijn die gek worden door de maan (zie supra)(34).

     Het meest uitvoerige verslag over de gebruiken bij een maansverduistering, treffen we aan bij Rabanus Maurus in zijn Homilia XLII "Tegen hen die zich bij een maansverduistering vermoeien met kreten"(35). Rabanus richt zich tot Christenen die het doopsel hebben ontvangen en ter kerke gaan, maar hun godsvrucht met bijgeloof vermengen. Hij vertelt dat hij eens, bij het vallen van de nacht, opgeschrikt werd door een hels geschreeuw van het volk. Toen hij navraag deed omtrent de reden dit pandemonium, zei men hem dat het gebrul de in nood verkerende maan hulp bood en de verduistering erdoor teniet werd gedaan. Rabanus argumenteert hiertegen dat men God niet hoeft te helpen om de hemellichamen, die Hij heeft geschapen, te verdedigen. Sommigen verklaarden aan Rabanus dat ze het geloei van hoorns hadden opgemerkt, zoals op het slagveld; anderen zeiden dat de varkens ophielden met knorren; enkelen hadden ook mensen werpspiesen en pijlen zien afvuren in de richting van de maan, en sommigen zagen dat ze brandende projectielen naar de hemel slingerden. Men waande dat monsters de maan zouden verscheuren, en als men haar geen bijstand verschafte, dan zou ze geheel en al verslonden worden door die "monstra". Nog anderen braken alle potjes die ze in huis hadden, uit vrees dat demonen hun omheiningen met wapens zouden vernielen. Rabanus noemt dit een teken van hoogmoed en een heidense dwaling. "Ipsa autem monstra, quae dicitis lunam, defectus sui tempore, laniare, hihil sunt; neque enim credi fas est homines in belluas posse mutari": blijkbaar meent het volksgeloof dat het mensen zijn die in gedrochten veranderd worden, die de maan bedreigen (hetgeen volgens Rabanus onmogelijk is). Gaat het om heksen of tovenaars of een soort van weerwolven, die de maan kunnen beïnvloeden? Jammer genoeg geeft Rabanus geen verdere toelichting, maar het doet wel denken aan de vrouwen die de maan "commanderen", zoals in de Indiculus.

     Net als Caesarius verdedigt hij een rationeel (quasi-)wetenschappelijk natuurmodel: een eclips doet zich voor wanneer de maan door de schaduw van de aarde onttrokken wordt aan het zonlicht. Het is de Schepper die het heelal bestiert, en de mens hoeft zich daar niet in te mengen. Op het eerste gezicht lijkt deze tekst een duidelijk verslag te zijn van de volkscultuur uit de eerste helft van de 9de eeuw in de bisdommen Fulda of Mainz (alwaar Rabanus werkzaam was resp. als monnik en in 822 als abt en resp. als aartsbisschop vanaf 847). "Zu dem Text selbst sei nur soviel gesagt, dass gerade jener Teil der Homilia, der HRABANUS als einen Augen- resp. Ohrenzeugen auszuweisen scheint, einer Predigt des MAXIMUS VON TURIN entnommen ist, nähmlich: Circa vesperam atque initium noctis tanta vociferatio populi exstitit ... quae creavit (...) Auch der Anfang Nam cum ante dies stammt von MAXIMUS, so dass von diesem Teil des Berichtes nichts Selbständiges bleibt als die Mitteilung, er, HRABANUS, habe sich zuhause aufgehalten und über seine Gemeinde nachgedacht," schrijft Harmening.(36) Wanneer we dit deel van de tekst buiten beschouwing laten, merken we dat Rabanus niet zozeer het maken van kabaal beschrijft, maar eerder een strijdtafereel, hetgeen overeenkomt met de uitroep "vince luna" in de Indiculus. "Das alles macht einen sehr lebendigen Eindruck und hebt sich von dem, was wir bisher über Versuche zur Rettung des Mondes gehört haben, so kräftig ab, dass wir sagen können: Dies ist nun wirklich einmal etwas Zeitgenössisches und ein originär germanisch-deutscher Brauch. HRABANUS hatte ihn in literarische Topoi römisch-gallischer Provenienz eingebaut und es bedurfte erst eines kritischen Vergleichs mit anderen Zeugnissen, um den Bericht von allem literarischen Beiwerk zu befreien.(37)" Uit voorgaande bronnen kunnen we dus twee tradities afleiden: een mediterrane traditie, te vinden bij Caesarius, die stelt dat men door lawaai te maken d.m.v. trompetten, klokjes en geschreeuw, de maan kan onttrekken aan toverspreuken (carmina), en een Germaanse traditie, zoals in de Indiculus en bij Rabanus Maurus, die een gevecht voorstaat tegen monsters die de maan trachten te verslinden.

     Weinig andere bronnen maken melding van dergelijke zaken, behalve dan enkele boeteboeken, zoals het Poenitentiale Vindobonense (c. XCIX) en de Corrector Burchardi (c. LIII). Het eerste herhaalt het "vince luna" uit de Indiculus en vermeldt er enkele instrumenten om lawaai te maken bij (tonitrua tabula, coclea) en zegt dat de enige klanken die men mag uitstoten de psalmodieën en Miserere mei Deus zijn. Burchard van Worms reproduceert Caesarius' verbod op het slaken van kreten en voegt er een fragment uit Martinus van Braga (Capitula, c. 72) aan toe.(38) De boeteboeken lassen dus weinig of geen nieuwe elementen in en vooral de Corrector lijkt geen bestaand ritueel weer te geven (het Poen. Vindobonense mogelijks wel). De concilies maken niet één keer melding van dergelijke gebruiken. Een gebruik dat we niet in andere bronnen terugvonden, is het vasten ter ere van de maan, aan-gehaald in het Poen. Pseudo-Theodori, c. XII § 26.

     Wat kan men hieruit afleiden i.v.m. de volkscultuur? Blijkbaar deelde die niet het kerkelijke beeld van een statisch, geordend en minutieus door God geregeld universum. De natuurelementen, hier meer bepaald de maan, schijnen op bepaalde momenten een strijd te moeten leveren met vijandige krachten, hetzij tovenaars die "carmina" over de maan uitspreken, hetzij mensen die in monsters transformeren en de maan opslokken. De mens, die in zijn voortbestaan van de natuur afhankelijk is, moet de natuurelementen zoveel mogelijk bijstaan, door de betovering te verbreken met geschreeuw en kabaal,  resp. door de maan in haar strijd te steunen met aanmoedigingen of wapengebruik. De afhankelijkheid is namelijk wederzijds: de mens moet actief ingrijpen in het kosmische strijdgewoel om zijn eigen leefwereld te behoeden van de ondergang. Gurjevich verwoordt het op deze manier: "The relationship of men and natural phenomena was conceived as one of interaction or even as mutual aid. The natural forces can help or harm man, who in turn is able to influence them in ways that are advantageous for him. In the system of these archaic beliefs men think of themselves in the same categories as the rest of the world, not isolating themselves from it and constructing an 'object-subject' dichotomy. An ultimate unity and a reciprocal penetration of nature and human kind, organically connected with each other and magically interactive, are taken for granted. The best expression to describe this type of world-perception is perhaps 'participation' in the cosmos. (...) such traditiones paganorum were in glaring contradiction to the church 's teaching about divine providence, which alone is able to govern the world and define all its movements.(39)" De volkse mentaliteit getuigt van een eerder irrationele, emotionele ingesteldheid, tegenover het rationalisme en de wetenschappelijke geest van de clerus. Men geeft blijk van een collectieve toestand van angst en/of strijdlust wanneer men zich inleeft in de maan, die zich moet ontworstelen haar belagers.

Men geeft blijk van een collectieve toestand van angst en/of strijdlust wanneer men zich inleeft in de maan, die zich moet ontworstelen haar belagers........ :jajaja: :jajaja:

INDERDAAD..........correct..... :denk: :jajaja: :xmas: :xmas: :agreed:........... :benweg: :rennen: :run: :run:

bananacreek


bananacreek


bananacreek


bananacreek


bananacreek

Nou ik even van de niet begrijpenden zijn....misschien geheel  :offtopic: :offtopic:

Ik lees hier af en toen betreffende de Nederlandschen politiek en bijvoorbeeld hoe de VVD de stoppen uit de schatkist aan het trekken zijn.... :jajaja: :jajaja:

Maar is het dan niet zo dat diezelfde VVD gekozen is door het merendeel van het Nederlandschen Klootjesvolk?......en na een jaar of zes wordt er geklaagd? (waarschijnlijk terecht?).....

Ik ben daar ongeveer 37 jaar weg en heb nooit veel van politiek geweten.... alleen dat jan met de Pet meestal de fles is en naar de Kloten wordt geholpen terwijl de zogenaamde economische vluchtelingen zoals de geblesseerde Piraten uit Somalia voor de rest van hun leven in de  :nederlandsevlag: bijstand kunnen blijven zitten.....terwijl die bijstand voortkomt uit de bezuinigingen op de echte  :nederlandsevlag: AOW'ers die zich letterlijk en figuurlijk kapot hebben gewerkt in de jaren '50 .. '60..en '70.... :negatief: :negatief: (en natuurlijk de gastarbeiders uit die jaren).......... :jajaja: :jajaja:

En dan komen er nog commentaren op de ECHTE NEDERLANDERS die buiten eigen schuld in de WAO kwamen omdat de bedrijfsartsen en het GAK een regeling hadden waarbij zoveel mogelijk mensen in de WAO werden getrapt in de begin jaren '70............

Ikke nog steeds niet van den begrijpenden zijn................. :weetikniet: :weetikniet:

Kom kom Klootzak...heb je teveel gezopen?..wij de vluchtelingen voortrekken?.. :lachen: :lachen: :lachen:


Die zitten ook in de WAO..........(in Nederland)....... :lachen: :lachen: :jajaja: :jajaja: :negatief: :negatief:

Amice

Tja, bedenk wel dat de propaganda machine van de VVD al jarenlang perfect werkt als sinds de jaren 80-90
Onder het mom van geef het volk brood en spelen wordt jan met de pet zoet gehouden zodat ze ongestoord hun graaiwerk kunnen doen.

Diegene die nu nog gelooft dat er ongekende mogelijkheden liggen om bij de elite te gaan behoren en straks deel kunnen uitmaken om tot de illuminatie te behoren, komen bedrogen uit.

Die hele propaganda draait hierom:



Hoe harder en vaker ze hun boodschap kunnen propaganderen des te meer invloed ze zullen hebben op het volk en de rest komt dan wel met corruptie van de verkiezingen tot stand, niemand die het controleert buiten de groep die tot de beste vvd leerlingen in de klas behoren.

Feitelijk was het Pim fortuin die deze manier van verkiezingen winnen heeft ingevoerd, waar de destijdse politiek in den haag geen antwoord op had anders dan een politieke moord.

De politiek heeft schijt aan het gepeupel en dat die volgens hun nog stemmen mogen is een overbodige luxe die telkens weer een verplichte show vereist.
Daar willen de bobo's vanaf en dus werken ze naar dictatoriaal bestuur toe en of dat nu een dictator een koning of een politiestaat is, het gepeupel dient de mond gesnoerd te worden en te werken om diezelfde bobo's van hun lusten en grillen te voorzien.





Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Cobra

Citaat van: bananacreek op donderdag 26 februari 2015, 08:29:24
Citaat van: Cobra op woensdag 25 februari 2015, 19:19:16
Citaat van: bananacreek op woensdag 25 februari 2015, 08:39:20
Vandaag lunch gehad met het geachte lid Boomerang en echtgenote bij een klein restaurant van een Hollander in Valencia die uit Hulst in Zeeland zou komen......vriendelijke man en die zou daar de schoonste en mooiste wc op deze planeet hebben waar je ook met de rolstoel in kan rijden..... :weetikniet: :weetikniet:





Verkocht ie ook een "drolle" en "pirai mee un ai" ?


Das ook lokaal dialect he.

Dat is Zeeuws dialect?............ :ikkeniebegrijp: :weetikniet:...of Zuid Afrikaans?



ik zag deze reactie nu pas, vandaar een late reactie van mij.


Een "Drolle" is gewoon ABZ (Algemeen Beschaafd Zeeuws) voor een drol wat iedereen weet wat dat is omdat iedereen die zelf ook produceert.

Tevens is het de zeeuwse benaming  van een Bolus.



Waarom behoeft geen uitleg denk ik.



Een bekende zeeuwse gewoonte op zaterdag is :"Een Drolle bie de koffie".



Gewoon "een bolus bij de koffie".

De rest van de week smaken ze overigens ook prima.   :thumb:

https://www.youtube.com/watch?v=D6FAUhbqrUI]EEN DROLLE BIE DE KOFFIE



Ik moet even vermelden dat de zeeuwse bolus behoorlijk word "verkracht" tegenwoordig, men doet er pudding tussen en weet ik veel nog wat.

Heb dat 1 x gegeten, smaakte niet slecht, maar een zeeuwse bolus moet gewoon een zeeuwse bolus blijven, ik zal nooit meer een moderne versie kopen dus.




Pirai mee un ai is  dialect van de kanten van Hulst/Kloosterzande, betekent :'Prei met een Ei".

Gewoon een gerecht met Prei en een Ei er bij.


:atyourservice:
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Cobra

De link in bovenstaande post ging even mis, kon het niet meer bijwerken.


Jammer dat het "verander" knopje al zo snel verdwijnt.

Opnieuw proberen : Een Drolle bie de Koffie


:atyourservice:
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Cobra

Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice: