Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

"Wat ik niet snap is de uitlating van de dermatologe die zegt dat melanomen voornamelijk voorkomen op plaatsen waar het zonlicht niet komt.
Dat druist dan toch in tegen al die zonnebeschermingsmiddelen aanbevelingen."

@ Amice precies. Dat argument is ook ingebracht tegen de theorie dat blootgesteld zijn aan zonnestralen melanoma veroorzaakt. Ik weet niet hoe steekhoudend dat is. Kanker is een raar beest. Het begint ergens en kan plotseling heel ergens anders opduiken. Aanvankelijk dachten enkele toonaangevende US chirurgen dat het zich in concentrische cirkels verspreidt - zoals het effect van een steen in het water. Van die theorie uitgaand verwijderden ze bij vrouwen met borstkanker niet alleen de borst maar een groot deel van het bovenlijf. Zo zijn veel vrouwen voor de levenstijd die ze nog hadden verminkt. Later bleek dat de tumor of lokaal is en dan is een beperkte uitsnijding voldoende of al metastasis heeft te weeg gebracht en dan kan die kanker op een heel andere plaats opduiken. Het halve bovenlijf verwijderen was onnodige wreedheid. Maar dokters zijn net mensen, als ze zich eenmaal vastgebeten hebben in een theorie en de daarbij horende praktijk zullen ze niet gauw toegeven dat ze het al die jaren verkeerd hebben gehad.

Mukherjee, wiens boek ik eerder noemde, beschrijft de ware oorlog tussen chirurgen en chemotherapeuten toen er door de laatsten werd gesuggereerd dat na chirurgische verwijdering van het kankergezwel bij borstkanker aanvullende chemotherapie wel enig nut kon hebben (zoals tenslotte ook gebleken is). Maar de chemotherapeuten hebben ook wild geëxperimenteerd en patiënten vergiftigd tot op de rand van de dood in de hoop toch maar iets te vinden dat werkte. Toen bleek dat na al die mankracht en al dat geld er eigenlijk maar weinig resultaat was geboekt begon men te denken aan preventie en "palliative care" voor hen die er aan stierven. Aanvankelijk werden die min of meer aan hun lot over gelaten. Aan pijnstillende en misselijkheid tegengaande middelen werd niet gedacht.

Terugkerend naar melanoma: voor zover ik weet heeft Australie  (met een vnl.blanke bevolking op een zeer zonnige plaats) daar proportioneel het grootste aantal gevallen van. Ik denk dat het veel te maken heeft met de strandcultuur daar. De meeste Australiers wonen dicht bij de kust en gaan al op jonge leeftijd hele dagen naar het strand en zijn dan urenlang bloot gesteld aan de zon. Ook zie je vaak bouwvakarbeiders werken met ontbloot bovenlijf. Dat is allemaal kennelijk te veel van het goede.

bananacreek

Citaat van: Amice op donderdag 27 november 2014, 13:29:43
Citaat van: bananacreek op donderdag 27 november 2014, 13:22:38
Citaat van: Pinocchio op donderdag 27 november 2014, 08:08:06
Citaat van: bananacreek op donderdag 27 november 2014, 05:17:03
Tot nu toe gebruikte ik "sun-creme" die ik ergens in 1994 in Super Lee Plaza kocht....kan geen expiry date vinden ........ :confused2: :confused2: :denk: :denk: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:........... :ripba8: :ripba8:

Gierige Nederlander?........... :denk: :weetikniet: :weetikniet: :weetikniet:



Van de website : http://www.beautylab.nl/alles-over-zonneproducten/

Gebruik geen zonneproducten van vorig jaar. Na een jaar beginnen zonneproducten hun beschermene effect te verliezen en na 3 jaar zijn ze compleet nutteloos.

CitaatEen fout die vaak wordt gemaakt met zonneproducten is dat men te weinig aanbrengt en plekjes overslaat. Nu hoef je uiteraard geen hele fles leeg te kieperen over je lichaam, maar per persoon wordt aangeraden om minstens 30 ml zonnebrand over je gehele lichaam te verdelen om alles voldoende te kunnen bedekken. Breng je minder aan dan geeft het je niet de juiste bescherming tegen de schadelijke UV-stralen. Een vuistregel is dat als je de helft aanbrengt van de aanbevolen hoeveelheid (in dit geval dus 15 ml) je slechts de bescherming krijgt van de wortel aan SPF. Ja, nu gaan we wiskundig worden. Eenvoudig uitgelegd: als je 15 ml SPF 30 aanbrengt wordt je lichaam slechts met √30 = SPF 5 (om precies te zijn SPF 5,48) beschermd. Dat scheelt dus echt enorm! Zorg daarom altijd dat je voldoende zonnebrand over je lichaam verdeeld.

Dat spul is 495 pesos per 100ml tube............ :lachen: :lachen:

Ik smeer het alleen op de open plaatsen die NIET door kleding bedekt worden..daarbij wetende dat "los gewoven"kledig ook niet 100% bescherming biedt....

In het dedoelde bovenstaand artikel bedoelen ze waarschijnlijk het gebruik op strand... :weetikniet: :weetikniet:


Wat ik niet snap is de uitlating van de dermatologe die zegt dat melanomen voornamelijk voorkomen op plaatsen waar het zonlicht niet komt.
Dat druist dan toch in tegen al die zonnebeschermingsmiddelen aanbevelingen.  :weetikniet:

Niet tegenstaande dat ze best gelijk zal hebben maar mijn 2 cent zegt dan weer dat het feitelijk niet kan kloppen.

Volgens haar en ook de andere "meningen" komt de melanoma "spot" (of bij nodular melanoma het uitgroeisel) vaak voor op plaatsen die normaal door kleding of schoenen worden bedekt.....................

How and where does melanoma appear?

The first sign of melanoma is often a change in the size, shape, or color of a mole. But melanoma can also appear on the body as a new mole.

In men, melanoma most often shows up:
on the upper body, between the shoulders and hips
on the head and neck
In women, melanoma often develops on the lower legs.

In dark-skinned people, melanoma often appears:
under the fingernails or toenails
on the palms of the hands
on the soles of the feet
Although these are the most common places on the body for melanomas to appear, they can appear anywhere on the skin. That's why it is important to always examine your skin to check for new moles or changes in moles

With early diagnosis and treatment, the chances of recovery are very good.

The chance of getting melanoma increases as you get older, but people of any age can get melanoma. In fact, melanoma is one of the most common cancers in young adults (ages 25 to 29). Each year, more than 50,000 people in the U.S. learn that they have melanoma.

Melanoma is a serious and sometimes life-threatening cancer. If melanoma is found and treated in its early stages, the chances of recovery are very good. If it is not found early, melanoma can grow deeper into the skin and spread to other parts of the body. This spread is called metastasis.
Once melanoma has spread to other parts of the body beyond the skin, it is difficult to treat



source: http://www.surgery.usc.edu/uppergi-general/melanoma-sarcoma.html


Cosyns Guy

Citaat van: Pinocchio op donderdag 27 november 2014, 08:08:06
Citaat van: bananacreek op donderdag 27 november 2014, 05:17:03
Tot nu toe gebruikte ik "sun-creme" die ik ergens in 1994 in Super Lee Plaza kocht....kan geen expiry date vinden ........ :confused2: :confused2: :denk: :denk: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:........... :ripba8: :ripba8:

Gierige Nederlander?........... :denk: :weetikniet: :weetikniet: :weetikniet:



Van de website : http://www.beautylab.nl/alles-over-zonneproducten/

Gebruik geen zonneproducten van vorig jaar. Na een jaar beginnen zonneproducten hun beschermene effect te verliezen en na 3 jaar zijn ze compleet nutteloos.
Hier een goede link betreffende huidziekten.
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/zonenhuid.htm

bananacreek

Citaat van: Adriaan op donderdag 27 november 2014, 13:57:28
"Wat ik niet snap is de uitlating van de dermatologe die zegt dat melanomen voornamelijk voorkomen op plaatsen waar het zonlicht niet komt.
Dat druist dan toch in tegen al die zonnebeschermingsmiddelen aanbevelingen."

@ Amice precies. Dat argument is ook ingebracht tegen de theorie dat blootgesteld zijn aan zonnestralen melanoma veroorzaakt. Ik weet niet hoe steekhoudend dat is. Kanker is een raar beest. Het begint ergens en kan plotseling heel ergens anders opduiken. Aanvankelijk dachten enkele toonaangevende US chirurgen dat het zich in concentrische cirkels verspreidt - zoals het effect van een steen in het water. Van die theorie uitgaand verwijderden ze bij vrouwen met borstkanker niet alleen de borst maar een groot deel van het bovenlijf. Zo zijn veel vrouwen voor de levenstijd die ze nog hadden verminkt. Later bleek dat de tumor of lokaal is en dan is een beperkte uitsnijding voldoende of al metastasis heeft te weeg gebracht en dan kan die kanker op een heel andere plaats opduiken. Het halve bovenlijf verwijderen was onnodige wreedheid. Maar dokters zijn net mensen, als ze zich eenmaal vastgebeten hebben in een theorie en de daarbij horende praktijk zullen ze niet gauw toegeven dat ze het al die jaren verkeerd hebben gehad.

Mukherjee, wiens boek ik eerder noemde, beschrijft de ware oorlog tussen chirurgen en chemotherapeuten toen er door de laatsten werd gesuggereerd dat na chirurgische verwijdering van het kankergezwel bij borstkanker aanvullende chemotherapie wel enig nut kon hebben (zoals tenslotte ook gebleken is). Maar de chemotherapeuten hebben ook wild geëxperimenteerd en patiënten vergiftigd tot op de rand van de dood in de hoop toch maar iets te vinden dat werkte. Toen bleek dat na al die mankracht en al dat geld er eigenlijk maar weinig resultaat was geboekt begon men te denken aan preventie en "palliative care" voor hen die er aan stierven. Aanvankelijk werden die min of meer aan hun lot over gelaten. Aan pijnstillende en misselijkheid tegengaande middelen werd niet gedacht.

Terugkerend naar melanoma: voor zover ik weet heeft Australie  (met een vnl.blanke bevolking op een zeer zonnige plaats) daar proportioneel het grootste aantal gevallen van. Ik denk dat het veel te maken heeft met de strandcultuur daar. De meeste Australiers wonen dicht bij de kust en gaan al op jonge leeftijd hele dagen naar het strand en zijn dan urenlang bloot gesteld aan de zon. Ook zie je vaak bouwvakarbeiders werken met ontbloot bovenlijf. Dat is allemaal kennelijk te veel van het goede.


Veel blanken emigreerden in de jaren '50 en '60 tot zelfs in de jaren '70 naar Australia zoals mijn oom en tante (Waterman) die in Brisbane en Townsville en Cairns woonden sedert de jaren '60...en in die jaren was er nog geen duidelijke voorlichting betreffende de huidkankers waaronder melanoma.....dus vele blanken vielen ten prooi aan de huidkankers zoals ...boeren...bouwvakkers....dus velen die vaak onder de zon werkten....en inderdaad is "skin cancer" nu een vooraanstaand probleem in Australia...

In de jaren '60 werd ik ook uitgenodigd op een bijeenkomst in Amsterdam waarbij werd gesproken betreffende emigratie naar Australia (voor vakmensen altijd plaats) ...

Adriaan

"The forceps used to do the excision should of a suspected Melanoma growth should not be used for closing the same wound after the removal of the biopsy tissue, such for the reason that "Atypical Melanocytes" could be spread back into the tissue through these instruments. "

Ik weet niet of dit een citaat is of je eigen formulering maar er zijn een paar woorden te veel in geslopen. Herziene formulering:

The forceps used to do the excision of a suspected melanoma growth should not be used for closing the same wound after the removal of the biopsy tissue, to prevent cancer cells on the instrument (if there are any) being brought back into the wound.

bananacreek

Citaat van: Cosyns Guy op donderdag 27 november 2014, 14:00:56
Citaat van: Pinocchio op donderdag 27 november 2014, 08:08:06
Citaat van: bananacreek op donderdag 27 november 2014, 05:17:03
Tot nu toe gebruikte ik "sun-creme" die ik ergens in 1994 in Super Lee Plaza kocht....kan geen expiry date vinden ........ :confused2: :confused2: :denk: :denk: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:........... :ripba8: :ripba8:

Gierige Nederlander?........... :denk: :weetikniet: :weetikniet: :weetikniet:



Van de website : http://www.beautylab.nl/alles-over-zonneproducten/

Gebruik geen zonneproducten van vorig jaar. Na een jaar beginnen zonneproducten hun beschermene effect te verliezen en na 3 jaar zijn ze compleet nutteloos.
Hier een goede link betreffende huidziekten.
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/zonenhuid.htm

Dank u voor de link...staat al opgeslagen...

bananacreek

Citaat van: Adriaan op donderdag 27 november 2014, 14:10:56
"The forceps used to do the excision should of a suspected Melanoma growth should not be used for closing the same wound after the removal of the biopsy tissue, such for the reason that "Atypical Melanocytes" could be spread back into the tissue through these instruments. "

Ik weet niet of dit een citaat is of je eigen formulering maar er zijn een paar woorden te veel in geslopen. Herziene formulering:

The forceps used to do the excision of a suspected melanoma growth should not be used for closing the same wound after the removal of the biopsy tissue, to prevent cancer cells on the instrument (if there are any) being brought back into the wound.

Dank u ......... :hoedjeaf:...het was mijn eigen maaksel maar weer hetzelfde: Niet goed lezen voor het plaatsen.....

Uw version is perfect en heb het al op de lijst geplaatst............. :hoedjeaf: :hoedjeaf:

bananacreek

Ok...ga nu mijn maandelijkse budged nakijken en een advies aan een ieder die hier op de  :smiley-philippines: vast gaat wonen en geen verzekering meer heeft in zijn woonland zoals ik.....spaar een paar extra miljoenen pesos voor noodgevallen en dan voel je je eigen zeer goed .......... :jajaja: :thumb: :happy:

Ga je toch dood na een aantal maanden en je weet het van te voren dan kan je het "lekker" opmaken (als je niet getrouwd bent).... :jajaja: :happy:

Veronderstel dat je hier woont en je hebt een magere AOW zoals ik en "geen"  reserve pot ...dan wil je wel de pijp uit gaan..... :ripba8: :ripba8:


Adriaan

P.S. Het boek van Mukherjee, hoewel een dikke pil, is gelukkig niet duur. Ik betaalde bij de National Bookstore hier in Cebu 649 p.

Cosyns Guy

Kan het niet zijn dat een moedervlek gewoon gevoeliger is om tot een kanker te komen ?
Naar wat ik gelezen heb is een melanoom onstaan  in de meeste gevallen uit een moedervlek.