Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

En hier nog een stukje advies. Het komt van mijn ega, die, via mij, je melanomaprobleem gespannen volgt. Dit advies is alleen maar nuttig als ze je weer open gaan snijden, bijv. voor een groter sample. De forceps die gebruikt wordt om het sample op te vissen moet niet gebruikt worden voor het dichtklemmen van de wond. Als er kanker is dan zitten er wschl. kankercellen op en bij hergebruik in de zelfde operatie kan je weer geïnfecteerd worden.

Adriaan

Ik gebruik nooit zonnecreme. Als er hier zon is dan toon ik die voor ongeveer 15 minuten mijn blanke voorzijde, zoals meerkatten doen bij het morgengloren.    Alleen doe ik het bij elke zonnestand, liefst een hoge. Bij het minste teken dat de huid rood wordt stop ik er mee. Het zal me niet verbazen als in de loop van de tijd blijkt dat de gevaren van zonnestraling nogal overdreven zijn. We hebben er een zekere dosis van nodig om te floreren. Ik las dat de grote roofdieren in de dierentuin van Jakarta wegkwijnen omdat ze voortdurend in van de zon afgesloten verblijven zitten. Volgens dierenartsen hebben ze de zon nodig.

En hier dan over "sun screens":

Researchers at the Environmental Working Group, a Washington-based nonprofit, released their annual report claiming nearly half of the 500 most popular sunscreen products may actually increase the speed at which malignant cells develop and spread skin cancer because they contain vitamin A and its derivatives, retinol and retinyl palmitate.

Furthermore, the FDA has known about the dangers of vitamin A in sunscreens since ordering a study 10 years ago, but has done nothing to alert the public of the dangers.

"Retinyl palmitate was selected by (FDA's) Center for Food Safety and Applied Nutrition for photo-toxicity and photocarcinogenicity testing based on the increasingly widespread use of this compound in cosmetic retail products for use on sun-exposed skin," said an October 2000 report by the National Toxicology Program.

According to AOL news, other problems with sunscreens include:

The use of the hormone-disrupting chemical oxybenzone, which penetrates the skin and enters the bloodstream.

Overstated claims about performance.

The lack of needed regulations and oversight by the Food and Drug Administration.

Rich

Citaat van: Adriaan op donderdag 27 november 2014, 08:32:50
Ik gebruik nooit zonnecreme. Als er hier zon is dan toon ik die voor ongeveer 15 minuten mijn blanke voorzijde, zoals meerkatten doen bij het morgengloren.    Alleen doe ik het bij elke zonnestand, liefst een hoge. Bij het minste teken dat de huid rood wordt stop ik er mee. Het zal me niet verbazen als in de loop van de tijd blijkt dat de gevaren van zonnestraling nogal overdreven zijn. We hebben er een zekere dosis van nodig om te floreren. Ik las dat de grote roofdieren in de dierentuin van Jakarta wegkwijnen omdat ze voortdurend in van de zon afgesloten verblijven zitten. Volgens dierenartsen hebben ze de zon nodig.

En hier dan over "sun screens":

Researchers at the Environmental Working Group, a Washington-based nonprofit, released their annual report claiming nearly half of the 500 most popular sunscreen products may actually increase the speed at which malignant cells develop and spread skin cancer because they contain vitamin A and its derivatives, retinol and retinyl palmitate.

Furthermore, the FDA has known about the dangers of vitamin A in sunscreens since ordering a study 10 years ago, but has done nothing to alert the public of the dangers.

"Retinyl palmitate was selected by (FDA's) Center for Food Safety and Applied Nutrition for photo-toxicity and photocarcinogenicity testing based on the increasingly widespread use of this compound in cosmetic retail products for use on sun-exposed skin," said an October 2000 report by the National Toxicology Program.

According to AOL news, other problems with sunscreens include:

The use of the hormone-disrupting chemical oxybenzone, which penetrates the skin and enters the bloodstream.

Overstated claims about performance.

The lack of needed regulations and oversight by the Food and Drug Administration.

Dan is het al te laat.

Natuurlijk hebben we zon nodig, maar bij  verbranding door de zon sterven er huidcellen af en vergroot de kans op huidkanker, en dat waren de woorden van mijn dermatoloog een paar jaar geleden. Hoe meer de huid verbrandt, hoe groter het risico op huidkanker.
Rich de Nederbelg.

Amice

Citaat van: Rich op donderdag 27 november 2014, 09:38:06
Citaat van: Adriaan op donderdag 27 november 2014, 08:32:50
Ik gebruik nooit zonnecreme. Als er hier zon is dan toon ik die voor ongeveer 15 minuten mijn blanke voorzijde, zoals meerkatten doen bij het morgengloren.    Alleen doe ik het bij elke zonnestand, liefst een hoge. Bij het minste teken dat de huid rood wordt stop ik er mee. Het zal me niet verbazen als in de loop van de tijd blijkt dat de gevaren van zonnestraling nogal overdreven zijn. We hebben er een zekere dosis van nodig om te floreren. Ik las dat de grote roofdieren in de dierentuin van Jakarta wegkwijnen omdat ze voortdurend in van de zon afgesloten verblijven zitten. Volgens dierenartsen hebben ze de zon nodig.

En hier dan over "sun screens":

Researchers at the Environmental Working Group, a Washington-based nonprofit, released their annual report claiming nearly half of the 500 most popular sunscreen products may actually increase the speed at which malignant cells develop and spread skin cancer because they contain vitamin A and its derivatives, retinol and retinyl palmitate.

Furthermore, the FDA has known about the dangers of vitamin A in sunscreens since ordering a study 10 years ago, but has done nothing to alert the public of the dangers.

"Retinyl palmitate was selected by (FDA's) Center for Food Safety and Applied Nutrition for photo-toxicity and photocarcinogenicity testing based on the increasingly widespread use of this compound in cosmetic retail products for use on sun-exposed skin," said an October 2000 report by the National Toxicology Program.

According to AOL news, other problems with sunscreens include:

The use of the hormone-disrupting chemical oxybenzone, which penetrates the skin and enters the bloodstream.

Overstated claims about performance.

The lack of needed regulations and oversight by the Food and Drug Administration.

Dan is het al te laat.

Natuurlijk hebben we zon nodig, maar bij  verbranding door de zon sterven er huidcellen af en vergroot de kans op huidkanker, en dat waren de woorden van mijn dermatoloog een paar jaar geleden. Hoe meer de huid verbrandt, hoe groter het risico op huidkanker.

Het eerste rood worden van de huid is geen verbranding maar eritheem en dat is een reactie van de huid waardoor het meer melanine wordt aangemaakt om de huid te beschermen, die melanine geeft dan de bruine kleur maar is feitelijk bedoeld ls bescherming.

Zoals de dermatologe van Creek aangeeft komt juist door de bruine huid(van nature) er minder melanomen voor in de filippijnen. dat heeft dan weer te maken met huidtypes maar een getinte huid geeft ook voor caucasians enige bescherming tegen de zon waardoor er minder risiko op huidaandoeningen ontstaat. Helaas is onze huid blank waardoor die melanine weer verdwijnt of niet meer/minder wordt aangemaakt en deze huid dus terug gevaar loopt.
Zonnen voor blanke huidtype heeft dus feitelijk maar een tijdelijke werking en overmatige of langdurige en veelvuldige blootstelling aan de zon is dus af te raden.




Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Rich

Erytheem : Roodheid van de huid, niet berustend op emoties en hoogstens enkele uren aanwezig. Het is een gevolg van vaatverwijding als reactie op beschadiging van het weefsel.
Rich de Nederbelg.

Adriaan

Alles met mate. Vijftien minuten heeft me nooit te veel geleken. Hier is een artikel in de European Journal of Cancer over Italiaans onderzoek (in het land van de zon) dat stelt dat "intermittent exposure" aan zonneschijn juist omgekeerd gecorreleerd is aan sterfte door melanoma.

Eur J Cancer. 2008 Jun;44(9):1275-81. doi: 10.1016/j.ejca.2008.03.009. Epub 2008 Apr 10.

Sun exposure prior to diagnosis is associated with improved survival in melanoma patients: results from a long-term follow-up study of Italian patients.

Rosso S1, Sera F, Segnan N, Zanetti R.

Author information
Abstract
We followed up 260 melanoma patients included in a population-based case-control study in Turin, Italy. We collected information on host factors and sun exposure history, and analysed their relative survival. Intermittent sun exposure was inversely associated with the risk of death (hazard ratios, HR=0.41 95% confidence interval, CI=0.17-0.98). Outdoor work was not associated with an increased risk of death. Multivariate models including anatomic site, melanoma thickness and histology, showed that intermittent sun exposure had a tendency to be inversely associated with the risk of death from melanoma with a HR of 0.60 (95%CI=0.24-1.5) in the patients with 1 to 59 weeks and a HR of 0.54 (95%CI=0.23-1.2) in patients with more than 60 weeks spent on the beach during their lifetime. This study, with similar methods and a longer follow-up, confirms the finding that sun exposure prior to diagnosis of melanoma is associated with improved survival.
PMID: 18406602 [PubMed - indexed for MEDLINE]

peldoman

Een Aziatische vrouw/man in Nederland of België moet extra vitamine K slikken.
Haar lichaam maakt een bepaalde stof te weinig aan vanwege lack of zon hier.
Misschien is dat melanine waar Amice het over heeft.
Dat vertelde een dokter mij eens.

Ook interessant, een Aziatische man/vrouw moet nooit geen Ibuprofen slikken.
Doet ze dat, dan vallen haar haren uit.
Meegemaakt in mijn Filipijnse kennissenkring bij 3 vrouwen.




Adriaan


Ik geloof dat de dermatologen de zaak wel wat hebben aangedikt. In Australie dragen basisschoolkinderen nu verplicht hoeden als deel van hun uniform. Oh jee, oh jee, als die zon me maar niet te pakken krijgt. Maar zonneschijn is nodig voor de aanmaak van vitamine D (dat helpt in de bescherming tegen kanker) en de vorming van nitric oxide dat beschermt tegen hart- en vaatziekten. Hier is een Britse studie van vorig jaar:

Scientists at the UnIversity of Edinburgh in the UK suggest that the heart-health benefits of sun exposure may outweigh the risk of developing skin cancer.

In the landmark study, the researchers found that when sunlight touches our skin, a compound called nitric oxide that helps lower blood pressure, is released into our blood vessels.

Richard Weller, Senior Lecturer in Dermatology, and colleagues, say the effect is such that overall, sun exposure could improve health and even prolong life, because the benefits of reducing blood pressure, cutting heart attacks and strokes, far outweigh the risk of getting skin cancer.

The proof-of-principle study is being presented this week in Edinburgh at International Investigative Dermatology 2013, the world's largest gathering of skin experts.

The abstract was published online in the Journal of Investigative Dermatology on 15 April.

The researchers note that rates of high blood pressure and cardiovascular disease rise in winter and are tied to geographic latitude (for instance they are higher in northern Europe than in southern Europe).

Also, estimates show that in northern Europe, for every death from skin cancer, about 60 to 100 people die of stroke and heart disease linked to high blood pressure.

This new study is important because until now it was thought that sunlight's only benefit to human health was production of vitamin D, which rises after exposure to the sun.

Previous studies have found that while increased vitamin D levels link to lower cardiovascular disease, oral supplements do not have an effect on this.

Zie:

http://www.medicalnewstoday.com/articles/260247.php

Adriaan

Creek's sores is hier aanleiding voor een geanimeerd gesprek en ik hoop dat hij ons dat niet kwalijk neemt.

Maar nu we het toch over kanker hebben wil ik nog even melding maken van een buitengewoon interessant boek dat ik vorige week oppikte in de National Bookstore in Ayala, Cebu.

Het is geschreven door een in Amerika werkzame oncoloog, zekere Siddharta Mukherjee, en de titel is: The Emperor of all Maladies - A Biography of Cancer. Het won Amerika's hoogste prijs voor dit soort werk: de Pulitzer Prize. Het is niet geschreven voor medici hoewel die het ook met vrucht kunnen lezen want het geeft de geschiedenis van het kanker onderzoek en wat daaraan vooraf ging. Het is zo boeiend omdat het het specifiek wetenschappelijke onderzoek verbindt met het biografische element en dat van de wijdere omgeving waarin dit allemaal plaats vond. Zeer aanbevolen.

bananacreek

Straks even terug komen op de kanker reacties...............