Foto's uit het dagelijks leven in Dumaguete city en Oriental Negros

Gestart door bananacreek, zaterdag 4 december 2010, 13:21:53

Vorige topic - Volgende topic

bananacreek

Ja, dat was een leuke demonstratie in die clip.......... :thumb:

Weer wat bij geleerd......................

Vroeger reed ik mee met mijn grote broer en die reed voor Adrichem, Al en de VEB in Beverwijk en die moest of cellulose rijden of palen voor van Gelder Papier en dat kon ook wel eens fout gaan met die palen op de snelweg tussen Apeldoorn (Renkum) en waar dan ook............(jaren '60)






bananacreek

Citaat van: Cobra op zondag 13 juli 2014, 09:42:12
Citaat van: bananacreek op zondag 13 juli 2014, 08:20:08
@Cobra & Cosyns Guy & Amice...dank voor de beschrijving.............. :hoedjeaf: :hoedjeaf:



Die "twist-locks" zouden hier ook gebruikt moeten worden ...maar het komt zeer vaak voor dat met de containers met een stukje touw vast knoopt en ik heb een paar jaar geleden een container van de wagen zien afschuiven op de crossing BPI perdisces St....... :lachen: :lachen:

Hier rij ik niet graag achter een oplegger met een container waarbij je duidelijk kan zien dat deze container met een "touwtje"vast zit.....

Controle?......




Graag gedaan !

Die "twist-locks" zouden hier ook gebruikt moeten worden ...maar het komt zeer vaak voor dat met de containers met een stukje touw vast knoopt en ik heb een paar jaar geleden een container van de wagen zien afschuiven op de crossing BPI perdisces St....... lachen lachen

Hier rij ik niet graag achter een oplegger met een container waarbij je duidelijk kan zien dat deze container met een "touwtje"vast zit.....


Bedoel je zoiets Bananacreek :https://www.youtube.com/watch?v=QU2grVDqY9A


Daar zat niet eens een touwtje er over.

En die truck reed echt niet hard door de bocht, heeft zeer waarschijnlijk ijs op de oplegger gelegen en daar is de container op gezet.

Dan wil hij er wel afschuiven als de oplegger ietsje scheef gaat.



Het gebeurt in NL en belgie toch ook wel eens dat een container op een platte oplegger staat zonder twistlocks, dat zijn dan firma's die normaal niet rijden met containers, maar die voor een ander bedrijf vervoeren.

Dan kunnen b.v. magazijncontainers zijn om tijdelijk op een werf te zetten.

Of containers die door een opkoper verkocht worden aan bedrijven of particulieren.

En tegenwoordig doen ze er rubber van 8 mm onder, dan schuift die container er echt niet af in een bocht, een aantal spanbanden er over en zo gaan ze de weg op.

Als je een pallet met 1000 kg op een oplegger zet en met een volgend pallet op de heftruck ertegen duwt, duw je dat eerste pallet zo vooruit.

Doe er rubber onder en je kan het wel schudden.

Dat werkt echt goed, waar rubber al niet goed voor is !


Bij een containerterminal zouden ze niet eens laden denk ik zonder twistlocks er op, ik weet dat overigens niet 100% zeker.



Overigens wat de hoogte van de truck betreft kon dit ook een gewone container zijn, ziet er niet uit als extra hoge moet ik zeggen.

Ik sprak laatst een trucker toen ik ergens stond te lossen of laden, die was 4m18 hoog.

Hoe kan dat vraagt iemand zich natuurlijk af, das heel simpel.



Trekkers die met een tankoplegger rijden, hebben vaak hogere wielen dan trekkers die met een tautliner (dichte oplegger met schuifzeilen) etc rijden.


Dus je hoeft enkel maar een andere trekker van het bedrijf eronder te doen en je kan ineens een 10-15 cm boven de 4 meter zitten.


Natuurlijk is dat de fout van het bedrijf dat zoiets gebeurt, maar als chauffeur blijf je verantwoordelijkvoor waar je de weg mee op gaat wat hoogte en breedte en lengte betreft .



Wat de oorzaak van dit ongeval betreft, ik reed vorig jaar  om een uur of 5 s'morgens door de kennedytunnel in Antwerpen en toen ik er uit kwam werd ik gewaarschuwd door een andere trucker dat er iets mis was met de hoogte.

Ik zette hem op de eerste  plek waar het kon op de ring aan de kant en de vering van de trekas stond op zijn hoogste stand, weigerde ook om te zakken.

Ook een reset gedaan, hielp ook niet.

Ik ben dus eerst naar de Volvo in Luithagen/Ekeren geweest en de oorzaak was een kapotte niveauregelaar die vervangen werd.


Er kwam ook geen alarm op het dashboard omdat die enkel werkt als de niveauregelaar ook in orde is, schijnbaar.



Ik heb hem opgemeten, van wegdek tot bovenkant tautliner was het 4m27 !

Dus ik ben met 4m27 met 85 door de kennedytunnel gegaan.



Zoals vermeld, ben vertrokken in het pikkedonker, was het daglicht geweest had ik het zeker gezien in de spiegel dat de vering onderweg helemaal omhoog gegaan was.

En ik heb diverse anderen gesproken die dat zelfde probleem ook al eens gehad hebben met een volvo of andere truck.



Dus wat betreft de oorzaak van die container wil het niet altijd zeggen dat die chauffeur er iets aan kon doen.

Als je vertrekt en niveauregelaar is nog goed en onderweg gaat hij kapot, kan zoiets gebeuren.

Mag niet gebeuren vind ik, dan zou juist het alarm af moeten gaan.



Ik moet wel zeggen dat ik het laatste stuk E34 bij Beveren gevoeld heb dat bij een oneffenheid in de weg hij ietsje naschudde, maar heb daar geen aandacht aan besteed omdat het altijd flink schud daar op dat stuk weg.

Je vertrouwt er op den duur ook op  dat er een alarm af zal gaan als  er iets fout is, schijnt toch niet zo te zijn.

Volgende keer weet ik dat dus meteen dat er dan iets mis is met de vering,



Je blijft nog dagelijks bijleren, ook al beweren sommigen dat ze alles al vanaf hun geboorte weten.




Ander geval een jaar of 17 terug met kipoplegger in Duitsland.


Ik kip in de fabriek, laat de bak zakken en hendel in die stand staan, moet eigenlijk in neutraal staan.

PTO (Power Take Off) uitgeschakeld met knop op dashboard zodat lichtje van PTO op display uitgaat, rij terrein af onder viaduct van 4 meter door, over datzelfde viaduct heen en 500 meter verder is weer een viaduct.


Ik kijk in de spiegel en zie de bak omhoog gaan, stond al eind boven de 4 meter.

Vol in de rem. stond misschien 2 meter voor viaduct stil. sommigen zouden er meteen 2 cm van maken, het was 2 meter.


Wat is er fout gegaan ?

PTO heeft zichzelf op 1 of andere wijze weer ingeschakeld, moet onmogelijk zijn, gebeurde wel.


Hendel stond in zakstand, niet op kippen of neutraal, kipte toch.

Moet onmogelijk zijn, gebeurde toch.

En zo kunnen er dingen gebeuren waar geen verklaring voor is.



Met serieuze gevolgen.

Mooi relaas......... :thumb: :thumb: :hoedjeaf:

bananacreek

Ik dacht toch dat deze voor vervoer van de suikerbieten naar de suikerfabriek in Halfweg was..... :denk: :denk:




daf105paccar

Containerterminals zetten zonder twistlocks geen container op chassis.
Uitzondering is bij "uitzonderlijk vervoer" maar die moeten het vooraf regelen met de rederij.

Container in de foto is geen werfbak maar een jonge Maersk.
Gezien het een 20" is,is deze laag.High Cube is extreem zeldzaam in deze maat en deze is een gewone.
Dus zelfs op een platte oplegger zal die niet de brug raken.

Mijn vermoeden is dat het een truck met afzetsysteem is die hem heeft verloren.
Die hebben PTO om te kippen en kan erafglijden zelfs met hun twistlocks.
Denk dat die niet helemaal gezakt was.

bananacreek


bananacreek


bananacreek


bananacreek


bananacreek

Dit mooie spul komt uit de bergen in Valencia en omstreken............. :thumb: :thumb: :thumb: