Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

erfenis

Gestart door Bjorna145, vrijdag 20 september 2024, 00:58:53

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

. . . Om maar te zeggen hoe ingewikkeld erfeniszaken kunnen zijn.

Als het de bedoeling is dat de Filippijnse zoon de woning erft kan je beter kiezen voor schenking met usufruct.
Op die manier heeft de begunstigde een "clean tittle" en vermijd je de estate tax* van 6 %,

* In de Filippijnen bestaan er geen erfenis taxen maar ee is wel een estate tax van 6% van de totale erfenis, te betalen binnen het jaar na overlijden, daarna volgen er boetes en intresten.
Er is ooit wel een amnestie geweest voor die boetes maar dat is alweer lang geleden.

Bjorna145

Het huis staat op naam van mijn vrouw met daarin vermeld dat ze met mij getrouwd is.
Je kunt als niet Filippino geen huis met grond bezitten zover ik weet.
Daar ik een stuk ouder ben dan mijn vrouw zal ik waarschijnlijk eerder overlijden.
En als mijn vrouw dan mijn dochter uit zou willen keren hoe krijg je dat vermogen naar de andere kant van de wereld (Nederland).
Banken staan niet op zulke opdrachten te springen.

Johan.

Pinocchio

Citaat van: Bjorna145 op zondag 22 september 2024, 01:07:47Je kunt als niet Filippino geen huis met grond bezitten zover ik weet.

Elke buitenlander geboren en levend in het buitenland met dubbele nationaliteit kan grond kopen of bezitten in de Filippijnen.
En er zijn nog enkele uitzonderingen.

Pinocchio

Soms kom je tot ongelooflijke situaties.

Mijn zoon geboren in Belgie maar Filippijnse nationaliteit verworven voor zijn 18de verjaardag met Tin-nummer (dual citizenship) kan onbeperkt grond verwerven en bezitten in de Filippijnen.

Zijn moeder(mijn vrouw) geboren in de Filippijnen maar Belgische sinds huwelijk kan slechts beperkt grond bezitten.

Bjorna145

Ik ben 100% Nederlander en mijn dochter ook, alleen mijn zoon is 50% Filippino en 50% Nederlander.
bij zijn geboorte certificaat zit een bijvoeging dat zijn vader Nederlander is.

Johan

Pinocchio

Citaat van: Pinocchio op zondag 22 september 2024, 00:12:34Als er een testament is kan een buitenlander niet erven.

Correctie: Dit moet zijn: kan wen buitenlander geen land erven

Pinocchio

Dit gaat dan wel niet over erfenis in de Filippijnen maar het betreft een nieuwe website waarin uitleg wordt verschaft over de administratieve weg die moet worden bewandelt bij overlijden.(voor Belgen)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/25/een-overlijden-brengt-ook-een-hele-rompslomp-met-zich-mee-deze/

Pinocchio