Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Cash

Gestart door Pinocchio, donderdag 29 augustus 2024, 02:30:05

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

In  :belgiesmiley:  :nederlandsevlag:  zijn er al heel wat mensen die met moeite weten hoe het eruit ziet.
In de Filippijnen is het gewoon het dagelijks betaalmiddel, zeker als je wat verder van de stad gaat, en als je een tijdje afwezig bent geweest is het toch wel even wennen.
Met taxidrivers weten we dat ze nooit over wisselgeld (willen) beschikken, maar ook heel wat (mini) kleine zelfstandigen hebben vrijwel nooit wisselgeld, niet zoals de taxidriver die hoopt op wat extra inkomsten maar gewoon omdat de dagelijkse inkomsten moeten worden besteed om te overleven en men elke ochtend met een lege portemonnaie  de handelsdag begint.

Pinocchio

Wie binnenkort van plan is een bezoek te brengen aan Dumaguete kan maar beter op voorhand geld wisselen.
Momenteel is de officiele wisselkoers volgens XE 62,63 pesos voor 1 Euro.
Bij de moneychanger van Lee Plaza krijg je 49,60 pesos voor 1 Euro, een verschil van meer dan 13 pesos.
Ik moest wel 2 keer kijken of ik het juist gezien had  :confused2:  :weetikniet:  :jajaja:

tjenn

Citaat van: Pinocchio op dinsdag  3 september 2024, 09:49:27Wie binnenkort van plan is een bezoek te brengen aan Dumaguete kan maar beter op voorhand geld wisselen.
Momenteel is de officiele wisselkoers volgens XE 62,63 pesos voor 1 Euro.
Bij de moneychanger van Lee Plaza krijg je 49,60 pesos voor 1 Euro, een verschil van meer dan 13 pesos.
Ik moest wel 2 keer kijken of ik het juist gezien had  :confused2:  :weetikniet:  :jajaja:
Is achter de pandemie begonnen die lage wisselkoers, in Bohol is het al een paar jaar bezig. 

opinie

Citaat van: Pinocchio op dinsdag  3 september 2024, 09:49:27Bij de moneychanger van Lee Plaza krijg je 49,60 pesos voor 1 Euro, een verschil van meer dan 13 pesos.
Ik moest wel 2 keer kijken of ik het juist gezien had  :confused2:  :weetikniet:  :jajaja:

Er moet toch een SM in Dumaguete zijn? In Cadiz wissel ik altijd bij de forex-balie. Er staan diverse valuta op het bord. Altijd minder dan 2 peso verschil op de koers.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Pinocchio

In Dumaguete is er geen SM maar in City Mall aan de noordkant van de stad krijg je wel een betere wisselkoers.
Ik hoef geen cash geld te wisselen de komende maanden maar ik wil wel iedereen waarschuwen.
Half augustus was ik in SM Pueblo Verde in Lapu Lapu en de wisselkoers was exact 2 pesos lager dan de XE koers van dat ogenblik, toch nog een stuk slechter dan wat ik krijg via mij Revolut kaart.

O.B.Bommel

In Dumaguete wissel ik tegenwoordig cash bij Optimum in de Pinili Street. Geeft een in mijn ogen goede koers en nog nooit problemen gehad. De eerste keer moet je identificeren met paspoort daarna ben je geregistreerd. Kreeg vorige week 61 en nog wat. Doen het heel netjes moet ik zeggen. Ze noteren zelfs de biljetnummers van je euro's.

Je komt dan binnen schrijf je naam, adres en telefoonnummer op er krijg je een nummer. Als je nummer opgeroepen wordt geef je je geld en gegevens en men verifieert het bedrag. Dan even wachten en een ander loket roept je naam en betaalt je uit. Zo gecontroleerd heb ik het zelden gezien in de Filipijnen. Uit veiligheidsoverwegingen wissel ik nooit meer dan 400 euro ineens.

De meest beroerde koers is die in de Robinsons bij het foodcourt. Daar boden ze 49 voor de euro. Dat is geen incident is al 2 jaar zo. Toen eens gevraagd waarom (uit nieuwsgierigheid) maar slechts schouderophalend/weetniet gedrag.

Vorig jaar uitgezocht of er veel verschillen zijn tussen creditcard, ATM trekken en Cash (zelfde dag) en de verschillen waren minimaal. Ik doe alle 3 en zo werkt het prima. Heb ik een groot bedrag ineens nodig dan heb ik nog een BPI rekening (krijg ik mijn SSS uitkering), mijn emergency depot zeg ik altijd. Tijdens mijn verblijf (2x pj 3 en 2 maanden) doe ik een keer wat storten/opnemen op de BPI dan zien ze dat de rekening actief is.

ATM gebruik ik relatief zelden al ooit eens een keer pasje ingeslikt is weer zo'n gedoe.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Pinocchio

De laatste keer dat ik bij Optimum geld heb gewisseld is intussen minstens 15 jaar geleden. De reden dat ik er niet meer ben terug gegaan is omdat ze (toen) geen display hebben/hadden met de wisselkoers van het ogenblik. Je moet er dus gaan naar vragen en dat eventueel na aanschuiven en daar heb ik geen zin in.
De beste wisselkoers die ik de voorbije jaren tegenkwam was in de luchthaven NAIA 3 op de verdieping van aankomst waar er verschillende moneychangers/banken naast elkaar zijn gevestigd.Maar enkel op weekdagen, want tijdens het weekend is de koers minder goed.

O.B.Bommel

Citaat van: Pinocchio op woensdag  4 september 2024, 07:01:11.... De reden dat ik er niet meer ben terug gegaan is omdat ze (toen) geen display hebben/hadden met de wisselkoers van het ogenblik. Je moet er dus gaan naar vragen en dat eventueel na aanschuiven en daar heb ik geen zin in.
...
Klopt ik kijk natuurlijk vooraf wel wat de koers ongeveer moet zijn, op een paar centavos kijk ik niet. Maar ik ben er nog niet teleurgesteld. Maar niks is zeker in PH.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Pinocchio

Voor hen die de boot hebben gemist toen de wisselkoers 64 pesos was is er momenteel weer een goede koers van 62,85 pesos/1 Euro